Edirne Merkez İlçe`de ilköğretim son sınıf öğrencilerinde ortaöğretim kurumları öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı (OKS) ve lise son sınıf öğrencilerinde öğrenci seçme sınavı (ÖSS) sınav kaygısı ve etkileyen etmenler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, Edirne Merkez İlçe'de öğrenim gören ortaöğretim 7 ve 8. sınıf öğrencilerinde Ortaöğretim Kurumları Öğrenci Seçme Sınavı (OKS) ve lise 2 ve 3. sınıf öğrencilerinde Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) sınav kaygısı, durumluluk ve süreklilik kaygı düzeyleri ve etkileyen etmenleri belirlemek amacıyla planlanmıştır. Çalışma kesitsel ve tanımlayıcı tipte bir araştırmadır.Araştırma grubu, 400'ü ilköğretim 7 ve 8.sınıf, 200'ü lise 2 ve lise 3.sınıf olmak üzere toplam 600 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma Edirne Merkez İlçe'de bulunan 37 ilköğretim okulundan seçilen 11 ilköğretim okulu ve 18 lise arasından seçilen 5 lisede yürütülmüştür.Çalışma grubu, liselerde prevalans % 85 ve sapma payı ± 5 alınarak yapılan hesaplamadan, ilköğretim öğrencilerinin ise % 10'u alınarak, sistematik rasgele örnekleme yöntemiyle oluşturulmuştur. Öğrencilere, tanımlayıcı özelliklerini sorgulayan bir anket formu, 50 soruluk Sınav Kaygısı Ölçeği ve 40 soruluk Durumluluk ve süreklilik Kaygı Ölçeği'nden oluşan bilgi toplama formları gözlem altında uygulanmıştır.Kendilerine ait odaları olmayan ilköğretim ve lise öğrencilerinin gelecekle ilgili endişeleri ve sınav kaygıları daha yüksektir. Sınavlara hazırlanırken dershaneye gitmeyen öğrencilerde sınava yeterince hazırlanamama endişesi, iştahsızlık, uykusuzluk, gerginlik gibi bedensel rahatsızlıklar daha sık görülmektir. Anne eğitimi sınavlara hazırlanan öğrencileri fazla etkilemezken, babanın eğitim düzeyi düştükçe öğrencide sınav kaygısı artmaktadır. Öğrencilerin yarıya yakını ailelerinin sınava hazırlanma konusunda kendilerine baskı yaptığını belirtmiştir. Baskı gördüğünü belirten ilköğretim ve lise öğrencilerinde sınav kaygısı, kendine güven sorunu, sınavları geleceği için bir tehdit olarak görme duyguları daha yaygındır. Hem OKS'ye hem de ÖSS'ye hazırlanan kız öğrenciler çevrelerinde olup bitenden daha fazla etkilenmektedirler. Dikkatlerini toplamakta güçlük çekmekte, iştahsızlık, uykusuzluk ve gerginlik gibi bedensel tepkilerden erkek öğrencilere göre daha fazla yakınmaktadırlar. Belirtilen etmenler dışındaki değişkenlerle sınav kaygısı, süreklilik ve durumluluk kaygı skorları arasında önemli bir ilişki saptanamamıştır.OKS ve ÖSS, öğrenciler bakımından önemli bir stres ve kaygı nedenidir. Hem ailelerin hem de devletin bu kaygı ve gerilimi azaltacak önlemler alması gerekir. Konuyu gençler için yaşamsal olmaktan çıkaracak eğitim ve sınav modellerinin geliştirilmesi en köklü çözüm yolu gibi görünmektedir.Anahtar Sözcükler : OKS, ÖSS, İlköğretim öğrencisi, Lise öğrencisi, Sınav kaygısı, Durumluluk ve Süreklilik kaygı This study has been planned to define effective factors and levels of state-trait anxiety, exam anxiety (OSS) among 2nd and 3rd grade high school students and (OKS) among 6th and 7th grade primary school students in the city centre of Edirne. The study is a cross-sectional and descriptive research.Research group consists of 600 students, 400 of them are primary school 6 and 7 grade and 200 of them are 2 and 3 grade of high school. The study was carried out at the 5 high schools chosen out of 18 and 11 primary schools chosen out of 37. Research group was determined by systematic random sampling method with the calculation made with 85% prevalence and a deviation portion of ± 5 at high schools and taking 10% of primary school students. Students were objected to a survey questioning their descriptive features, a 50 questioned Exam Anxiety Scale and information gathering forms including 40 questioned state-trait anxiety scale under observation.Primary and high school students, who do not have their own rooms, have greater anxiety and worries about their futures. Students, who did not attended private preparation courses, have often shown worries of being not ready for the exams, physical disorders such as anorexia, insomnia and tension. While mother?s educational state did not affect much, as father?s educational level decreased, student?s exam anxiety grew. Nearly half of the students claimed that their families put pressure on them on the topic of exam preparation. It is more common among the primary and high school students, who claim that they had pressure on them, that they had exam anxiety, lack of self-confidence, feelings of seeing exams as threats to their futures. Female students who study for OKS and OSS are affected by their environment more than male ones. They are having difficulties in concentrating and suffer from physical responses such as anorexia, insomnia and tension more than male students. A major relation between the parameters and exam anxiety, state-trait anxiety scores was not determined.OKS and OSS are a great deal of stress and anxiety reasons from the point of students. Both families and state need to take measure which can decrease the anxiety and tension. I seems that improving education and exam models which could make the topic being vital for students to be the most essential solution.Key words: OKS (High Schools Entrance Exam), OSS (Universities Entrance Exam), High school student, Exam Anxiety, state-trait anxiety.
Collections