Gebelik ve doğum sürecinin hasta-sağlık ekibi arasındaki iletişim temelinde incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışmada gebelik ve doğum sürecinde doktor, hasta, ebe, hemşire arasındaki iletişimin değerlendirilmesi, varsa iletişim engellerinin tanımlanması ve bu bağlamda iletişime katılan taraflara yarar sağlayacak bir iletişim modeli oluşturmak amaçlanmıştır. Bu çalışmanın verileri Eskişehir'de 3 ayrı hastanede ve 14 sağlık ocağından toplanmıştır. Yanıtlanmış soru kağıtları ve doğal ortamlarından alınmış ses kayıtlan, çalışmanın iki ayrı yöntemle toplanan verilerini oluşturmuştur. Doktor-hasta-sağlık ekibi iletişiminde ses kayıtlarının değerlendirilmesinde Roter Interaction Analysis System (RIAS) kullanılmış, transkripsiyonların yazılımında Sync WRITER programından faydalanılmıştır. İstatistiki değerlendirmelerde x2 ve t testleri kullanılmıştır. Gebelik ve doğum süreci ile ilgili olarak her iki grupta da ilk gebelik bakımı almak için başvurulan kişinin doktor olduğu, bilgilendirilmemiş grubun %5 1.3 'nün, bilgilendirilmiş grubun %93.9' nun düzenli gebelik balamı aldığı, bilgilendirilmemiş grubun gebelik ve doğum sürecine ilişkin bilgisel açıdan daha yetkin olduğu, her iki grup için de iletişimin doktor tarafindan başlatıldığı, bilgilendirilmiş grubun 1/5' inin doktoru ile 90 derecelik açı oluşturacak şekilde oturduğu, bilgilendirilmemiş gruptaki hastaların 1/4'ün doktorunun kullandığı dili teknik dil olarak tanımladığı, her iki gruptaki hastaların yaklaşık yarısının kendi cinslerinden bir doktordan bakılmamak istedikleri, her iki grupta ki hastaların yaklaşık 1/5' ine doğum sırasında yapmaları gerekenlerin yüksek sesle bağırarak söylendiği görülmüştür. Sağlık ekibi hasta ile kurulacak iletişimde etkin katılımın önemli olduğunu söylerken, yansı da kendisini iletişim ve beceri açısından yeterli tanımlamıştır. Gebelik ve doğum sürecinde tabu iletişimi yaklaşımının hakim olduğu, iletişimde hastadan kaynaklanan beklentilerin bu yaklaşım ile ilişkilendirilebileceği,bilgilendirilmenin olumlu etkileri dikkate alındığında hem tıbbi hem de etik açıdan tüm hastalar için gebe eğitim programlarının ve sağlık ekibinin de iletişim konusunda bilgilerini arttırmalarının uygun olacağı kanısına varılmıştır. Anahtar Kelimeler : İletişim, gebelik, doğum, empati, etik vı SUMMARY This study aims to evaluate the relationship between physicians, patients, nurses and midwives in the pregnancy and delivery period, to define the factors that hinder communication and to develop a communication model that will contribute to the communication among these people. The data of this study were collected İn 3 hospitals and 14 medical centers in Eskişehir. The data consist of the questionnaires completed by the staff and the voice records. Roter Interaction Analysis System (RIAS) was used to evaluate the voice records and Sync WRITER program was employed to type the transcriptions, x2 and t tests were used for statistical analysis. Both informed and uninformed group refer to physicians for the first care during pregnancy. 51.3% of the uninformed group and 93.9% of the informed group receive a regular prenatal care. For both groups, the physician starts the communication first. 1/5 of the consultants or patients in the informed group sat in the way that they form an angle of 90° with the doctor and Va. of the patients or consultants in the uninformed group sat that physicians use a technical language. Almost half of the patients in both groups requested to get health care from a physician of their own sex. Almost 1/5 of the patients in both groups were tald in a high voice what to do during delivery. The health care professionals emphasize the importance of active participation during communication with the patient or consultant and half of them indicate that they find themselves successful at communication. To summarize, the approach of taboo communication prevailing in the pregnancy and delivery period and the expectations of the patients during communication can be the result of this approach. While the positive effects of informing is taken into account, it is seen that all patients should be offered a prenatal VHeducation program and the health care professionals should enrich their knowledge on communication with the patients. Key Words : Communication, pregnancy, delivery, empathy, ethics.
Collections