Bir hava yolu şirketinde çalışan kabin personelinin miyokart enfarktüsü farkındalığının ve sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, bir hava yolunda çalışan kabin personelinin miyokart enfarktüsü farkındalık ve KAH risk düzeylerini, sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını belirlemek, hemşireler tarafından bu gruba yönelik geliştirilecek olan sağlığı geliştirme programlarına kaynak oluşturmak ve hemşirelik uygulamalarına katkı sağlamak amacıyla planlanmıştır.Çalışma, 1 Nisan- 30 Haziran 2011 tarihleri arasında bir hava yolu şirketinde çalışan kabin personeli üzerinde yürütülen karşılaştırmalı tanımlayıcı ve kesitsel bir araştırmadır. Çalışmaya 503 kabin personeli dahil edildi. Veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen anket formu, SYBDÖ II ve Framingham Risk Skorlaması kullanılarak elde edildi. Verilerin analizinde yüzdelik, ortalama, student-t testi, Mann-Whitney U testi, Pearson Korelasyon analizi, ki-kare testi kullanılmıştır.Çalışma grubunun yaş ortalaması 29.83 ± 4.96, SYBDÖ II toplam puan ortalaması 140.7±20.70, kalp krizi alarm belirtilerini bilme puan ortalaması 4.28 ± 1.14, kalp krizi risk faktörlerini bilme puan ortalaması 10.16 ± 2.32, ve kalp krizi farkındalık puan ortalaması 14.44 ± 2.94'tür. Grubun yarısından fazlasında 10 yıllık KAH gelişme riski %10'un altındadır. Kadınların SYBDÖ II alt boyutlarından sağlık sorumluluğu ve stres yönetimi puan ortalamaları erkeklere göre, bekarların SYBDÖ II toplam, sağlık sorumluluğu, fiziksel aktivite, beslenme ve stres yönetimi puan ortalamaları evlilere göre, KAH risk düzeyi düşük olan kişilerin SYBDÖ II toplam, sağlık sorumluluğu, fiziksel aktivite, beslenme ve stres yönetimi puan ortalamaları orta/yüksek risk grubuna göre daha yüksektir (p< 0.05). Bireylerin yaşı ve çalışma yılı ile sağlık sorumluluğu, fiziksel aktivite ve beslenme puanları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulundu (p< 0.05). Katılımcıların miyokart enfarktüsü alarm belirtilerini bilme puanı ile SYBDÖ II alt boyutlarından sağlık sorumluluğu ve beslenme puanları arasında istatistiksel olarak pozitif yönde bir ilişki bulundu. Miyokart enfarktüsü risk faktörlerini bilme puanı ve toplam miyokart enfarktüsü farkındalık puanı ile SYBDÖ II toplam ve sağlık sorumluluğu, fiziksel aktivite, beslenme ve stres yönetimi alt boyut puanları arasında istatistiksel olarak pozitif yönde bir ilişki bulundu (p< 0.05).Sonuç olarak; kabin personelinin miyokart enfarktüsü farkındalığı yüksek bulunmuştur. Bu grupta şirket içi sağlık eğitimlerinin devam etmesi, daha geniş örneklemlerle çalışmaların yapılması önerilmektedir. This study was designed to find out the myocardial infarction awareness levels, CAD risk levels, the health promotion of life style profile (HPLP) of an airline?s cabin crew to create resources for the health promotional programs and contribute to nursing practices.The study was a comparative, descriptive and cross-sectional study conducted between 1 April and 30 June 2011 on an airline?s cabin crew. 503 cabin crew members were included in the study. Data were collected the questionnaire developed by the researcher, HPLP II, and Framingham Risk Scoring. Data were analysed with percentages, means, student-t test, Mann-Whitney U test, Pearson correlation analysis and chi-square test.The average age of the study group was 29.83±4.96. The mean total score of HPLP II was 140.7±20.70, the average score for knowledge of warning signs of myocardial infarction 4.28 ± 1.14, the average score for knowledge of risk factors of myocardial infarction 10.16 ± 2.32 and the average score of awareness of myocardial infarction was 14.44 ± 2.94. The 10-year risk of developing CAD was below 10% in more than half of the group. Women?s HPLP II?s subscales health responsibility and stress management scores were higher than men. Singles? total HPLP II, health responsibility, physical activity, nutrition and stress management scores were higher than that of married. People with low levels of CAD risk, average scores of total HPLP II, health responsibility, physical activity, nutrition and stress management were higher than people with medium/high risk levels. A negative correlation was found between the participants? age and number of years employed and health responsibility, physical activity and nutrition scores (p< 0.05). There was a positive correlation between knowledge of warning signs of myocardial infarction score and subscales of HPLP II health responsibility and nutrition scores (p< 0.05). A positive correlation was found between knowledge of risk factors of myocardial infarction, total awareness score of myocardial infarction and total HPLP II score and health responsibility, physical activity, nutrition and stress management scores (p< 0.05).In conclusion, the myocardial infarction awareness of the cabin crew was found to be high. It is suggested for this group to maintain the in-house health trainings and conduct studies with broader samplings.
Collections