Show simple item record

dc.contributor.advisorSeber, Gülten
dc.contributor.authorUrfali Aksoy, Şeyda
dc.date.accessioned2020-12-29T11:24:50Z
dc.date.available2020-12-29T11:24:50Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2020-12-01
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/400767
dc.description.abstractÖZET ESKİŞEHİR İLİ ÖZEL EĞİTİM KURUMLARINDA ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Şeyda URFALI AKSOY Bu  çalışmanın  amacı,  Eskişehir    ilinde  çalışan  özel  eğitim  öğretmenlerinin tükenmişlik  düzeylerini  belirleyerek  bazı  demografik  ve  mesleki  değişkenler    açısından tükenmişlik puanlarının  farklılaşıp farklılaşmadığına bakmaktır. Çalışmaya  2005Â2006  eğitim  öğretim  yılı  içerisinde    Eskişehir  ili  merkez ilçede  zihinsel  ve  işitme  engelli  çocuklara  hizmet  veren  Milli  Eğitim  Bakanlığına  ve Yüksek Öğretim Kurumuna bağlı okullarda görev yapmakta olan 104 öğretmen katılmıştır. Araştırmanın  amacına  uygun  olarak  Eskişehir'de  bulunan  toplam  5  okul  araştırmanın evrenini  oluşturmuşÂ  ve  araştırma  için  örneklem  alınmamışÂ  tüm  evren  araştırmaya  dahil edilmiştir. Tükenmişlik  düzeylerini  belirlemek  için  ?Maslach  Tükenmişlik  Ölçeği?  ve kişisel bilgiler  için araştırmacı  tarafından geliştirilen  ?Kişisel Bilgi  Formu? kullanılmıştır. Maslach Tükenmişlik  Ölçeği'nden elde edilen puanların  aritmetik ortalamaları  ve standart sapmaları  hesaplanmıştır.  Gruplar  arasında  anlamlı  düzeyde  fark  olup  olamadığını saptamak  amacı  ile  ikili  gruplarda  z,  çoklu  gruplarda  varyans  analizi,  farkın  kaynağını bulmak amacı ile de TukeyÂHSD testi uygulanmıştır. Yapılan  analizler  sonucunda  araştırmaya  katılan  özel  eğitim  öğretmenlerinin tükenmişlik  düzeyinin  duygusal  tükenme  alt  boyutunda  cinsiyet,  medeni  durum, öğretmenlik  mesleğini  kendine  uygun  bulma,  çalıştıkları  ortamdan  memnun  olma, idarecilerin  de  yaptığı  işle  ilgili  olarak  taktir  görme,  çalıştıkları  kurumda  ödül  ve  cezasisteminin adil olarak işlemesi, mesleğin toplumda hak ettiği yeri bulması ve velilerle ilgili sorun yaşama; duyarsızlaşma alt boyutunda cinsiyet, medeni durum, öğretmenlik mesleğini kendine uygun bulma ve isteyerek yapma, çalıştıkları ortamdan memnun olma, idarecilerin de yaptığı işle ilgili olarak taktir görme, yakınları arasında özel eğitime ihtiyacı olan birinin olması,  mesleğin  toplumda  hak  ettiği  yeri  bulması,  velilerle  ilgili  sorun  yaşama;  kişisel başarı  alt  boyutunda  medeni  durum,  öğretmenlik  mesleğini  isteyerek  yapma,  öğretmenlik mesleğini  kendine  uygun  bulma,  sosyoÂekonomik  durum,  çalışma  hayatında  işÂ arkadaşlarından destek görme değişkenlerine göre farklılık gösterdiği saptanmıştır. Anahtar Sözcükler: Özel eğitim, Öğretmen, Tükenmişlik
dc.description.abstractABSTRACT ASSESSMENT OF THE BURNOUT LEVEL OF TEACHERS EMPLOYED IN THE SPECIAL EDUCATION SCHOOLS IN ESKIŞEHIR PROVICE Şeyda URFALI AKSOY The aim of this study is to establish the burnout levels among the special education teachers employed in Eskişehir province and to observe whether the burnout scores vary in view of some demographic and occupationals variables. This study  was participated by  104 teachers  serving in  schools affiliated  to the  Ministry  of National Education and  the  Supreme  Education  Board  where the children with  mental  and  auditory  disability  are  educated  in  central  district  of  Eskişehir  province during the 2005Â2006 education and training term. The 5 schools in Eskişehir province set the  universe  of  the  research  and  the  whole  universe  from  which  no  sampling  has  been obtained for research purposes was included within the scope of the research. ?Maslach  Burnout  Inventory  ?  and  ?Personal  Information  Form?  have  been used to  identify  the burnout levels. The  arithmetical averages  and  the  Standard deviations of  the scores obtained  from  the  ?Maslach  Burnout  Inventory?  were  also  estimated. The z test in groups of two, variance analysis in multiple groups were applied to identify whether there is a significant difference among the groups and TukeyÂHSD test was used to find out the origin of any difference. As a result of the analysis performed, it was detected that the burnout levels of the special education teachers who participated in the study varied at the subÂdimension of emotional  burnout  according  to  the  variables  of  gender,  marital  status,  deeming  the  job appropriate for oneself,  being pleased  with the  working atmosphere, being  appreciated bythe administrators for the job performed, existence of a fair award and punishment system under operation in the institution of employment, the job to reach its due status within the society  and  encountering  problems  with  regards  the  guardians  of  students;  at  the  sub dimension of insensitivity according to variables of gender, marital status, deeming the job appropriate for oneself and to perform the job in a willing manner, being pleased with the working  atmosphere,  being  appreciated  by  the  administrators  for  the  job  performed, existence of somebody in need of special education around oneself, encountering problems with the guardians of students; at the subÂdimension of personal accomplishment according to variables of marital status, performing the job willingly, deeming the job appropriate for oneself,  socioÂeconomic status, receiving the support of colleagues on the job. Key Words: Special education, Teacher, Burnout.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikiyatritr_TR
dc.subjectPsychiatryen_US
dc.titleEskişehir ili özel eğitim okullarında çalışan öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerinin değerlendirilmesi
dc.title.alternativeAssessment of the burnout level of teachers employed in the special education schools in eskişehir provice
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-12-01
dc.contributor.departmentPsikiyatri Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid183865
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityESKİŞEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid193990
dc.description.pages110
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess