Hemşire yetkinlik ölçeğinin türkçeye uyarlanması: Geçerlilik ve güvenilirlik çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırma Hemşire Yetkinlik Ölçeği'nin Türkçe güvenirlik ve geçerliğini değerlendirmek amacı ile metodolojik tipte bir araştırmadır. Araştırma grubunu Edirne il Merkez ve İlçelerinde bulunan Tıp Fakültesi Sağlık Araştırma Merkezi Hastanesi ve Devlet Hastanelerinde çalışan ve gönüllü olan 370 hemşire oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında, araştırmacı tarafından hazırlanan 9 sorudan oluşan tanıtıcı bilgi formu ve 'Hemşire Yetkinlik Ölçeği' kullanılmıştır. Veriler, araştırmacı tarafından 15 Mart-15 Mayıs 2017 tarihleri arsında hastane ziyaretleri yapılarak toplanmıştır. Geçerlilik ve güvenirlik analizinde; dil, kapsam, yapı geçerliliği ve güvenirlik analizleri kullanılmıştır. Veriler, SPSS 20.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Hemşire Yetkinlik Ölçeği'nin çeviri-geri çevirisi yapılarak dil geçerliliği sağlanmış, daha sonra uzman önerileri doğrultusunda gerekli düzeltmeler yapılarak kapsam geçerliliği sağlanmıştır. Toplam ölçek Kapsam Geçerlilik Indeksi değeri 0.95 olarak bulunmuştur. Ölçek, ön uygulamanın ardından örneklem grubunu oluşturan hemşirelere uygulanmıştır. Hemşire Yetkinlik Ölçeği'nin yapı geçerliliğini belirlemek için doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ölçek maddelerinin kendi boyutu ile olan faktör yükleri 0.33 ile 0.78 arasında bulunmuştur. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ise ölçeğin 7 faktörlü yapısının geçerli olduğu ve uyum iyiliği testlerinin uygun olduğu bulunmuştur. Hemşire Yetkinlik Ölçeği'nin test-tekrar test güvenilirliği ile ölçeğin zamana göre değişmezliği test edilmiştir. Hemşire Yetkinlik Ölçeği'nin iç tutarlılık analizleri sonucunda madde toplam puan korelasyonlarının 0.33 ile 0.70 arasında ve Cronbach alfa katsayısının tüm ölçek için 0.96 olduğu, alt boyutlarının 0.74 ile 0.92 arasında değiştiği bulunmuştur. Sonuç olarak; Hemşire Yetkinlik Ölçeği'nin orijinal ölçekle benzer bir yapıda, geçerlilik ve güvenirliğinin yüksek olduğu ve hemşirelerin yetkinliklerini belirlemede yeterli bir ölçüm aracı olduğu belirlenmiştir. The study is a methodological type research aimed at evaluating the Turkish reliability and validity of the Nurse Competence Scale. The studuy group was constituted of 370 voluntary nurses working in the Faculty Healthy Research Centre Hospital and State Hospitals in Edirne province center and districts. In the collection of data, a descriptive information form consisting of 9 questions prepared by the researcher and 'Nurse Competence Scale' were used. The data were collected by the researcher from March 15 to May 15, 2017 with visits to hospitals. In the analysis of validity and reliability; language, scope, construct validity and reliability analyzes were used. The data were analyzed with the SPSS 20.0 package program. Language validity was achieved by translating and re-translating the Nurse Competence Scale, then the scope validity was ensured with the necessary corrections made in line with the expert's recommendations. The total scale content validity index value was found to be 0.95. The scale was applied to the nurses forming the sample group after the pre-application. Confirmatory factor analysis was performed to determine the construct validity of the Nurse Competence Scale. The factor loadings of the scale items with their size were found between 0.33 and 0.78. As a result of the confirmatory factor analysis, it was found that the 7 factorial structure of the scale is valid and goodness of fit tests are appropriate. The test-retest reliability and time-invariance of the Nurse Competence Scale were tested. As a result of the internal consistency analysis of the Nurse Competence Scale, it was found that item total score correlations ranged from 0.33 to 0.70 and Cronbach alpha coefficient was 0.96 for all scales and subscales ranged from 0.74 to 0.92. As a result; it was determined that the Nurse Competence Scale had high validity and reliability in a structure similar to the original scale and that it was a sufficient measurement instrument to determine the competencies of the nurses.
Collections