Show simple item record

dc.contributor.advisorBasham, Charlotte
dc.contributor.advisorRodgers, Theodore
dc.contributor.advisorBahçe, Aysel
dc.contributor.authorCanbay, Mehmet Orkun
dc.date.accessioned2020-12-02T13:24:22Z
dc.date.available2020-12-02T13:24:22Z
dc.date.submitted2006
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/40034
dc.description.abstractBu çalışma, Karadeniz Teknik Üniversitesi'nde (KTU) ngilizce öğretim verenbölümlerdeki öğretim görevlilerinin bakış açısından hazırlık sınıflarındaki içeriktemelli izlence için ngilizce ihtiyaçlarını araştırmıştır. Veri öğrencileri bir yılhazırlık okuyan on üç bölümde uygulanan anket ve mülakatlar aracılığı iletoplanmıştır. Likert ölçeğinde hazırlanmış 62 maddeden oluşan anket alan dersleriniveren 128 öğretim görevlisi tarafından doldurulmuştur. 13 bölüm başkanı ilemülakatlar yapılmıştır.Temel amaç olarak, bu çalışma KTU'deki ngilizce müfredatlı bölümler içinyazma, okuma, konuşma, dinleme ve çeviri becerilerinden hangisinin önemliolduğunu araştırmıştır.kinci amaç ise alan derslerini ngilizce veren bölümler için okuma, yazma,dinleme ve konuşma becerileri ile ilgili belirli dil aktivitelerinin ne derece önemliolduğunu belirlemek olmuştur.Toplanan verilerin analizi için ortalama ve yüzdelik hesaplamalarıkullanılmıştır. Bunlara ilaveten, farklı bölümlerden katılımcıların cevap verdiği tümmaddelere frekans, yüzde analizi, Ki-kare tesleri, ve varyans analizleri uygulanmıştır.Araştırma sonuçlarına göre farklı bölümlerdeki alan öğretmenlerinin büyük birçoğunluğu ngilizce müfredatlı bölümler için `Okuma' en önemli beceri olduğunubelirtmiştir. En önemli beceriden ayrı olarak, diğer becerilerin önem sırasının birbölümden diğerine değişiklik gösterdiği görülmüştür.Bu sonuçlara dayanarak, mevcut müfredatın, alan öğretmenlerinin beklentileridoğrultusunda uyarlanması önerilmiştir.Anahtar Sözcükler: çerik Temelli zlence, Konu Temelli Model, htiyaç Analizi
dc.description.abstractThis study investigated the academic English requirements of English-mediumdepartments at Karadeniz Technical University (KTU) from the content areateachers? and departmental heads? point of view for Content-Based Instruction (CBI)in prep classes. Data were collected through questionnaires and interviews in thirteendepartments, the students of which enroll for one year in the School of Basic English.The questionnaire prepared in Likert scale having six sections and 62 sub-items wascompleted by 128 content area teachers. Interviews were conducted with 13 heads ofdepartments.As the primary aim, the study investigated which skill, among reading, writing,speaking, listening and translation, has the highest priority for the English mediumdepartments at KTU. A secondary aim of the study was to determine the importanceof specific language tasks and activities related to the skills of reading, writing,listening, and speaking for all departments teaching content area courses 30 percentin English.The analysis of data was based on the interpretations of means and percentages.In addition to these, one way ANOVA tests were applied on all subitems in order tosee whether there was a significant difference in the choices of participants fromdifferent departments. Further analysis using Crosstabs and Scheffe tests was done toconfirm the variation and see the distribution of responses according to departments.The results show that the vast majority of content area teachers in differentdepartments report that reading is the most important skill for the English-mediumdepartments. Apart from the most important skill, the ranking of other skills variesfrom one department to the other.Based on these results, adjusting the current curriculum in accordance with theexpectations of content area teachers is recommended.Key words: Content-Based Instruction (CBI), Theme-based Model, Needs Analysisen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleStrengthening a content-based instruction curriculum by a needs analysis
dc.title.alternativeİçerik temelli izlencenin ihtiyaç analizi ile güçlendirilmesi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.identifier.yokid147787
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİHSAN DOĞRAMACI BİLKENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid186521
dc.description.pages115
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess