Show simple item record

dc.contributor.advisorWalters, Jodee Mae
dc.contributor.authorArpacioğlu, Esra Banu
dc.date.accessioned2020-12-02T13:24:09Z
dc.date.available2020-12-02T13:24:09Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/40016
dc.description.abstractBu çalısma (a) birlesik strateji ögretiminin okudugunu anlama üzerindeki etkileri (b)ögrencilerin okuma egitimindeki birlesik strateji ögretimi hakkındaki görüslerini ve (c)ögretmenlerin birlesik strateji ögretimi hakkındaki görüslerini ve strateji ögretimi sürecindekideneyimlerini arastırmıstır. Dört yüksek-orta düzey sınıf (iki deney iki control sınıfı)çalısmaya katılmıstır. Deney grubu dört hafta boyunca strateji egitimi alırken, control grubuaynı ders programını strateji egitimi almadan tamamlamıstır. Dört haftalık ögretim sürecindeChamot ve O'Malley' nin (1994) strateji ögretim modeli Bilissel Akademik Dil ÖgrenmeModeli (CALLA), uygulanmıstır.Dört haftalık çalısmanın öncesinde ve sonrasında, bir IELTS okuma sınavı ileögrencilerin okudugunu anlama yetileri degerlendirilmistir. Egitim sonrası okuma sınavındaögrencilerinin strateji kulanımı ile ilgili veri toplamak için retrospektif sesli düsünmeprotokolü kullanılmıstır. Egitim sonrasında, deney grubu ögrencilerinin strateji egitimiprogramı hakkındaki görüslerini incelemek için anket uygulanmıstır. Son olarak deney sınıfıögretmenlerinin deneyimleri ve düsünceleri hakkında bilgi edinmek için bire bir görüsmeleryapılmstır.Arastırma sonuçları deney grubu ögrencilerinin egitim sonrası sınav sonuçlarındaanlamlı yükselis oldugunu ortaya koymustur. Bununla birlikte, sesli düsünme protokolsonuçları deney grubu ögrencilerinin egitim sonrası okuma sınavında genis kapsamlı stratejikullandıklarını göstermistir. Anket ve bire bir görüsmelerin incelenmesi birlesik stratejiegitiminin, hem ögretmenler hem de deney grubu ögrencileri üzerinde olumlu etkilerioldugunu ortaya koymustur.
dc.description.abstractThis study investigated (a) the effectiveness of combined strategy instruction onreading comprehension, (b) students? perceptions of combined strategy training in readinginstruction, and (c) teachers? perceptions about combined reading strategy instruction andtheir experiences during strategy instruction. Four upper-intermediate classes (two as controlgroups and two as experimental groups) participated in the study. The experimental groupreceived four-week long combined strategy instruction while the control group followed thecurrent reading syllabus without strategy instruction. During the four-week study, Chamot andO?Malley?s (1994) strategy instruction model, Cognitive Academic Language LearningApproach (CALLA), was followed for the most part.Prior to and after the four-week study an International English Language TestingSystem (IELTS) reading test was given to the students to assess their reading comprehension.Retrospective think-aloud protocols were used after the post-reading test in order to gatherevidence on the use of strategies during the post-test. Following the treatment, a questionnairewas administered to the experimental group students in order to explore their perceptions ofthe strategy instruction program. Finally, the instructors of the experimental classes wereinterviewed about their experiences during the treatment period.The data analysis showed that the experimental group showed significantly greaterimprovement on the reading test after the four-week study. Furthermore, the retrospectivethink-aloud protocols demonstrated that experimental group students employed a broad rangeof strategies during the post-reading test. The analysis of the questionnaire and interviewsrevealed that combined strategy instruction had a positive impact on both teachers andstudents.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleThe effect of combined strategy instruction on reading comprehension
dc.title.alternativeBirleşik strateji eğitiminin okuduğunu anlama üzerindeki etkisi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmReading strategies
dc.identifier.yokid9006567
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİHSAN DOĞRAMACI BİLKENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid209612
dc.description.pages117
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess