Farklı okullarda öğrenim 10-14 yaş grubu öğrencilerin dijital oyun bağımlılığı ve oyunsallık düzeylerinin karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Oyunsallık, öncelikle çocuklarda ve aslında her yaş döneminde oyun oynamaya istekliliği (yatkınlık) olarak kabul edilir. Fiziksel oyun oynama isteği ve dijital oyun bağımlılığı bir etkileşim içerisinde olabilir. Bu kapsamda ilköğretim düzeyinde özel ve devlet okulunda öğrenim gören 10-14 yaş grubu öğrencilerin oyunsallık ve dijital oyun bağımlılığı seviyeleri incelenerek bilimsel verilerin ortaya konulması ve yapılacak diğer çalışmalara kaynak oluşturması bakımından önemli olacağı düşünülmektedir. Bu çalışma da anket analiz yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın ölçeği, Hazar ve Hazar tarafından 2016 yılında geliştirilmiş olan `Çocuklar İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği`, Hazar tarafından 2014'te geliştirilen `10-14 yaş Çocukların Fiziksel Aktivite İçeren Oyunları Oynamaya Yönelik Tutumları (Oyunsallık Ölçeği)`dir. Araştırmanın çalışma grubu, Ankara İli Batıkent ve Etimesgut İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı Özel Atael Koleji, Özel Z Kuşağı Koleji, Kardelen Ortaokulu ve Şair Zihni Ortaokulunda 2018/2019 Eğitim- Öğretim döneminde öğrenim gören 10-14 yaş grubu (5-6-7 ve 8 inci sınıf) öğrencilerinden oluşmaktadır. Elde edilen veriler SPSS 20.0 programı aracılığı ile analiz edilmiştir. Yapmış olduğumuz analizler sonucunda; araştırmamız kapsamında kullanmış olduğumuz her iki ölçek için erkeklerin ortalamasının kızlardan daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca araştırmamız kapsamında kullanmış olduğumuz her iki ölçek için okullar bazında farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Söz konusu bu farklılıkları değerlendirdiğimizde; oyunsallık ölçeğinin geneli (p<0,047) için ve sosyal uyum ve kazanma arzusu alt boyutları okullara göre anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği gözlemlenirken (p<0,05), ölçeğe ait diğer alt boyutlarda okullara göre anlamlı farklılık olmadığı gözlemlenmiştir. Oyunsallık ölçeğinin geneli için okullar bazında değerlendirme yaptığımızda; Kardelen Ortaokulu öğrencilerinin toplam oyunsallık düzeyi Şair Zihni Ortaokulu öğrencilerinde anlamlı derecede daha yüksek bulunmuştur. Diğer okullar arasında anlamlı farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Aynı şekilde her iki ölçeğimizde yaşa göre farklılıklar bulunmaktadır. Tüm bu değişkenler haricinde her iki ölçeğin özel okul ve devlet okulu arasında farklılık bulunmamıştır. Genel olarak elde etmiş olduğumuz sonuçlar literatür ile uyumlu bulunmuştur. Playfulness is considered primarily as a tendency to play generally in children, but actually at all ages. From this point of view, the desire to play physical games and digital game addiction may be in interaction with each other. In this context, it is thought that the results taken from this study examining the relationship between playfulness and digital game addiction levels of the 10-14 age group students will be important in terms of revealing scientific data as well as creating references and resources for further studies. In this study, questionnaire analysis method was used. The scale of the study is the `Digital Game Addiction Scale for Children` developed by Hazar and Hazar in 2016, and `Attitudes of Children Aged 10 to 14 Towards Playing Games with Physical Activity` (Playfulness Scale) developed by Hazar in 2014. The sample group of this study includes students aged 10 to 14 (5th to 8th grade) studying at the Private `Atael` College, Private `Z Kuşağı` College and `Şair Zihni` Secondary School which are affiliated to Ankara Batıkent or Etimesgut districts directorate of national education in the academic year of 2018-2019. Then, the data obtained were analyzed by SPSS 20.0 program. As a result of our analysis, it was found that the average of males was higher than females for the scales we used in our research. In addition, it turned out that there were differences among schools for both scales that we used within the scope of our research. When we evaluate abovementioned differences; while it was observed that there was a significant differences in terms of general scale (p <0.047) as well as social adaptation and desire to win sub-dimensions (p <0.05), there was no significant difference in other sub-dimensions of the scale across schools. When we make an evaluation on the basis of schools for the overall playfulness scale; the Total level of playfulness in Kardelen Secondary School students was found to be significantly higher than the students of Şair Zihni Secondary School. On the other hand, there was no significant variation among other schools. Similarly, there are discrepancies in age groups in both scales. On the other hand, there is no identified variation between private and public schools in terms of both scales. In general, our results are consistent with the existing literature.
Collections