Okul öncesi çocukların televizyon karşısında kalma süreleri ve gıda reklamlarının beslenme durumuna etkisi ve beslenme durumlarının değerlendirilmesi: edirne il merkezinde bir anaokulu örneği.
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çalışma; Edirne il merkezinde bulunan Edirne Ayşekadın Anaokulunda eğitim gören 3-4-5 yaş grubu çocukların beslenme durumlarının ve televizyon izleme sürelerinin saptanması, televizyondaki gıda reklamlarının çocukların beslenme durumları üzerine etkisinin incelenmesi, bu etkinin çocuğun besin öğesi alımlarını nasıl etkilediğinin belirlenmesi amacıyla yapıldı. Çalışma 3-4-5 yaş grubu çocukların bilgilerini almak üzere onların velisi olan gönüllü 215 yetişkin ile yapıldı. Çocukların sosyo-demografik özellikleri, beslenme ve televizyon izleme alışkanlıkları, antropometrik ölçümleri, besin tüketim sıklığı ve besin tüketim kayıtları değerlendirildi.Çocukların %49,8'inin günde ortalama 2-3 saat televizyon izlediği ve %36,7'sinin gıda reklamlarında gördüğü besinleri haftada 1-2 kez talep ettiği belirlendi. Televizyondaki gıda reklamlarının çocukların dikkatini çekmesi durumuyla; çocukların reklamlarda gördüğü besini isteme sıklığı, asitli içecek, meyve suyu, cips, çikolata, gofret, şekerleme, bisküvi, kraker tüketimi arasında pozitif yönde anlamlı ilişki belirlendi(p<0,05).Gıda reklamları dikkatini çeken çocukların günlük enerji alımı, besin örüntüsündeki karbonhidrat yüzdesi, günlük sakkaroz tüketimi; gıda reklamları dikkatini çekmeyen çocukların değerlerinden yüksek bulundu(p<0,05). Televizyon izleme süresi arttıkça çocukların çikolata, gofret, asitli içecek ve meyve suyu tüketiminin arttığı belirlendi(p<0,05). Sonuç olarak televizyon izleme süresi ve televizyondaki gıda reklamları çocukların besin seçimleri dolayısıyla da beslenme durumları üzerinde etkili olabilir. Bu ilişkinin netleştirilmesi için daha fazla çalışmaya ihtiyaç vardır. Anahtar kelimeler: çocuklarda beslenme, televizyon ve beslenme, gıda reklamı THE EFFECTS OF PRESCHOOL CHILDREN AGAINST TELEVISION AND THE EFFECTS OF FOOD ADVERTISEMENTS ON NUTRITION AND EVALUATION OF NUTRITIONAL SITUATIONS: AN EXAMPLE OF A KINDERGARTEN IN EDİRNE SUMMARYThis study is performed with the purposes of detecting children's nutrition status' and television consumption time, analyzing the effects of food advertisings on children's nutrition, and determining how these effects influence children's nutrient intake. The study, focusing on children aged 3-4-5 which are schooled in Ayşekadın Kindergarten in Edirne, is concluded with 215 parents who volunteered to give information. Children's socio-demographic qualities, nutrition habits and TV watching habits, anthropometric measurements, food consumption frequencies and food consumption records are evaluated. It is detected that 49,8% of the children watch television an average of 2-3 hours a day and 36,7% of the children demand the food they have seen in advertisings 1 or 2 times a week. It is established that there is a positive meaningful correlation between the condition of children intrigued by food advertisings on television and the frequency of children demanding the food they have seen on advertisings which manifests itself in consumption of fizzy drink, fruit juice, chips, chocolate, wafer, candy and cracker. (p<0,05) Daily calorie intake, carbohydrate share in nutrition pattern and daily sucrose consumption are found higher among the children who are intrigued by food advertisings than the children who are not intrigued by food advertisings. (p<0,05) It is determined that higher television consumption leads to higher consumption of chocolate, wafer, fizzy drink and fruit juice among children(p<0,05). In conclusion, television-watching duration and food advertisings on television may have an effect on children's food choices, therefore their nutrition. Further research are needed to clarify this relation.Keywords: nutrition in children, television and nutrition, food advertising
Collections