Kalça protezi ameliyatı olan hastaların bilgilenme gereksinimlerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tanımlayıcı araştırma, kalça protezi ameliyatı olan hastaların öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesi amacıyla yapıldı.Araştırma Ağustos 2016-Ağustos 2017 tarihleri arasında iki farklı Üniversitenin Sağlık Araştırma ve Uygulama Merkezleri, Ortopedi Kliniklerinde kalça protezi ameliyatı olan 98 hasta ile yapıldı. Verilerin toplanmasında kişisel bilgi formu ve HÖGÖ kullanıldı. Verilerin analizinde tanımlayıcı analizler (yüzde, ortalama) t Test, Anova Test kullanıldı.Hastaların yaş ortalamaları (n:98) 62,85±17,52, %62,2' sinin (n:61) kadın, %68,4'nün (n:67) eğitim düzeyinin orta öğrenim olduğu belirlendi. HÖGÖ' nde hastaların aldıkları toplam ölçek puan ortalamalarında ilaçlar (t = 51,8, p = 0,00), yaşam aktiviteleri (t = 79,0, p = 0,00), toplum ve izlem (t = 60,8, p = 0,00), duruma ilişkin duygular (t = 38,1, p = 0,00), tedavi ve komplikasyonlar (t = 42,0, p = 0,00), yaşam kalitesi (t = 76,6, p = 0,00) ve cilt bakımında (t = 69,4, p = 0,00) ölçek alt boyutlarında hastaların öğrenim gereksinimleri önem verme düzeyi puan ortalamasının karşılanma düzeyi puan ortalamasından yüksek olduğu belirlendi. Tüm yaş gruplarında, tüm eğitim düzeylerinde çalışan, çalışmayan, doğuştan kalça çıkığı, kalça kırığı ve koksartroz tanılarını alan, ağrıya dayamayan, yürüyemeyen ve daha fazla yürüme isteği olan, sadece sözlü ve sözlü ve yazılı bilgilendirilen hastaların öğrenim gereksinimleri önem verme düzeyinin karşılanma düzeyinden yüksek olduğu belirlendi.Kalça protezi ameliyatı olan hastaların öğrenim gereksinimleri önem verme düzeyinin karşılanma düzeyinden yüksek olduğu belirlendi. Hastaların geniş bir alanda bilgilendirilmelerini ve hemşirelerin bilgilendirmede daha aktif olmalarını önermekteyiz.Anahtar kelimeler: Hasta öğrenim gereksinimleri, Hemşirelik, Kalça protezi. This descriptive study aims to evaluate the learning needs of patients who have undergone hip arthroplasty. This study was conducted with 98 patients who have undergone hip arthroplasty in the orthopedic clinics of two university hospitals between August 2016 and August 2017. In data collection, a personal information form and The Patient Learning Needs Scale were used. Statistical analysis was completed using descriptive analyses, Student's t-test, and ANOVA. It was determined that 62.2% of the patients were female (n=61), 68.4% (n=67) had secondary education and the mean age was 62.85±17.52 years. The mean scores of the patients' perceived learning needs were found to be higher than the mean scores of meeting needs of the medications (t = 51.8, p = 0.00), activities of living (t = 79.0, p = 0.00), community and follow-up (t = 60.8, p = 0.00), feelings related to condition (t = 38.1, p = 0.00), treatment and complications (t = 42.0, p = 0.00), quality of life (t = 76.6, p = 0.00), and skincare subscales (t = 69.4, p = 0.00). It was found that the learning needs and meeting needs of patients who were in all age groups, at all educational levels, employees and unemployed, can not tolerate pain, walk and wants to walk further, with congenital hip dislocation, hip fracture, and coxarthrosis, and of only verbally and verbally and in writing informed patients were at an high level. It was determined that the perceived learning needs of patients who have undergone hip arthroplasty are higher than the meeting needs. We recommend that patients are informed in a wide range and nurses should be more active in patient information.Keywords: Hip arthroplasty, Nursing, Patient learning needs.
Collections