GAP ve pazarlama problemleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Güneydoğu Anadolu Bölgesinin sekiz ilini içine alan GAP Bölgesi, zor coğrafi ve iklim şartlarına sahiptir. Yak laşık beş milyon kişinin yaşadığı bölgenin ekonomisi tarıma dayanmaktadır. Sanayi tesislerinin az olduğu bölgede imalat sanayi, GSMH'nın %11.7'sini karşılayabilmektedir. Bölgenin sosyal yapısını, özellikle kırsal kesimlerde aşiret 1er oluşturmaktadır. Eğitim ve sağlık hizmetlerinde Türkiye ortalamasının gerisinde kalan GAP Bölgesi, ilkçağ uygar 1 ı§ın önemli merkezlerinden biri olması nedeniyle zengin turizm kaynaklarına sahiptir. Eğitim ve sağlık hizmet 1er inin yetersiziliği, toprak dağılımındaki adaletsizlik, bölgenin feodal yapısının getirdiği baskı 1ar, asayişin sağlanamaması, hızlı nüfus artışı, altyapı ve vasıflı işgücü yetersizliği, buna bağlı olarak imalat sanayinin yetersizliği ve işsizlik, üretimde verimsizlik, KBMG'in düşüklüğü, gelir dağılımının dengesizliği ve tüm bu problemlere bağlı olarak göç, bölgenin önemli sorunlarını oluşturmaktadır. Bölgenin geri kalmışlığına, neden-sonuç ilişkisiyle bağlı olan bu problemlerin halli için, GAP uygulamaya sokulmuştur. GAP ' tan sonra elde edilecek hizmetler ve ürünler, klasik pazarlama anlayışının başlangıcını oluştursa da, GAP 'm oluşumuna sebep olan tüm problemler, modern pazarla manın ilgi alanına girmektedir. Pazarlamada başarı 1 i ola bilmek için, pazarlamanın oluşumuna sebep olan faaliyetlerin başlangıcındaki problemler iyi analiz edilmelidir. Pazarlamayı etki 1 i yen mikro çevre faktörlerinden biri olan hedef pazarlar, GAP sonunda üretim planlamalarının sağlıklı ve koordineli yapılamaması halinde, doğru olarak belirlenemiyecektir. Bu ise özellikle tarımsal sanayi sektörlerinde büyük problemlere yol açacaktır. Sermayeyi bölgeye çekme çal ı sıvalarında önemli rol oynayacak EKA'nın yanı sıra, hükümetler de sermayenin bölgeye girişini kolaylaştırıcı yasal düzenlemeler içine girmelidirler. Her il için belirlenen stratejik sektörler baz alınarak, EKA ve yerel yönet imler, yatırımcılara yer tahsis etmelidir. GAP sonunda enerji ve sulama problemleri büyük ölçüde çözülecek işletmelerin, alet, ekipman, girdi, personel ihtiyaçlarının karşılanması için şimdiden çalışmalar başlatılmalıdır. Makro çevre faktörlerinden biri olan demografik çevre problemlerinin halledilmesi, bölgenin gelişmişliğinin en büyük işareti olacaktır. Bu problemlerin temelini oluşturan eğitimsizliği ortadan kaldırmak için, okullaşma hızlandırılmalı, medya 'nın tüm teknik imkanları kullanılmalı ve aile planlaması uygulamaya geçirilmelidir. Nüfus artışını önlemenin diğer yolu olan gelir seviyesinin yükselmesi için ekonomik faaliyetler, ticaret, bankacılık ve diğer hizmet sektörleri geliştirilmelidir. Tüm bu gelimeler için ulaşım, haberleşme ve örgütlenme gibi altyapı hizmetleri tamamlanmalıdır.
Collections