Show simple item record

dc.contributor.advisorDurrant, Philip
dc.contributor.authorÖztekin, Ebru
dc.date.accessioned2020-12-02T13:23:33Z
dc.date.available2020-12-02T13:23:33Z
dc.date.submitted2011
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/39964
dc.description.abstractBilgisayar teknolojisi uzun bir süredir zaman tasarrufu sağlayan ve düşük maliyetli bir yöntem olarak yabancı dil değerlendirmesinde kullanılmaktadır. Bu yüzden kayda değer miktarda araştırma dilin farklı yapılarını değerlendirmede bilgisayar destekli ( yarı-dolaylı) değerlendirmenin etki ve etkinliğine yoğunlaşmıştır. Bununla birlikte, bilgisayar destekli ve yüzyüze formatların konuşma sınavında benzer sonuçlar verip vermediğini ve birinin diğerinden daha avantajlı olup olmadığını bulmak amacıyla az sayıda araştırma yapılmıştır. Bilgisayar destekli konuşma sınavlarının yerel düzeyde başarı sınavı olarak yapılmasının olası sonuçları ise daha az araştırılmıştır.Bu keşif çalışmasının amacı yukarıda sözü edilen boşluğu bir dizi değişken arasındaki ilişkileri inceleyerek doldurmaktır. Bu tezde, iki farklı yeterlilik düzeyinde iki farklı sınav formatında yapılan sınavlarda alınan notlar, öğrencilerin sınav formatlarına yönelik algıları, ve yabancı dil konuşmaya, konuşma sınavlarına ve bilgisayar kullanımına dair kaygı düzeyleri arasındaki ilişkiler sunulmuştur. Veriler, dört adet bilgisayar destekli ve dört adet yüzyüze konuşma sınavı, bir Bilgisayar Destekli Konuşma Sınavı (BDKS) Algıları ve bir Yüzyüze Konuşma Sınavı (YKS) Algıları anketi, bir konuşma sınavı ve konuşma kaygısı ölçeği, ve bir bilgisayar tutum ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Uludağ Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu'nda yürütülen çalışmada, toplamda İngilizce öğrenen 66 hazırlık sınıfı öğrencisi ve dört İngilizce öğretmeni yer almıştır.Nicel ve nitel veri analizi, iki farklı sınav formatının öğrencileri çok farklı sıraladığını ve her iki yeterlilik düzeyinde de yüzyüze konuşma sınavı için daha olumlu olduğu bulunan sınav algılarının, öğrencilerin sınav performansıyla güçlü ilişkili olmadığını ortaya çıkarmıştır. Yukarıda söz edilen farklı kaygı türleri sınav notlarıyla zayıf ilişkilidir ve aralarında ilişkinin derecesi yeterlilik düzeyine göre değişmektedir.Bu çalışmanın sonuçlarının yabancı dil değerlendirmesi yapanlar, yabancı dil öğretmenleri ve yabancı dil değerlendirmesiyle ilgilenen kurum ve araştırmacılara yardımcı olması umulur.Anahtar kelimeler: Bilgisayar destekli sözlü değerlendirme, konuşma değerlendirmesi, yüzyüze, konuşma, konuşma sınavı, bilgisayar tutumları, kaygı, BDKS, YKS
dc.description.abstractComputer technology has long been applied to language testing as a time and cost efficient way to conveniently assess the proficiency of large numbers of students. Thus, a good deal of research have focused on the effect and efficiency of computer assisted (semi-direct) assessment in evaluating different constructs of the language. Nonetheless, little research has been conducted to compare computer assisted and face-to-face (direct) formats to find whether the two modes yield similar results in oral assessment and whether one is advantageous over the other. Even less investigated were the possible outcomes of administration of computer-assessited speaking tests on a local basis, as achievement tests.The purpose of this exploratory study is to fill the abovementioned gap via examining the relationships between a number of variables. Presented in the thesis are the relationships between test scores obtained in two different test modes at two different proficiency levels, the students? perceptions of the test modes, and their anxiety levels with regard to speaking in a foreign language, speaking tests, and using computers. Data were collected through four computer assisted and four face-to-face speaking assessments, a questionnaire on Computer Asssisted Speaking Assesment (CASA) perceptions and another on Face-to-face Speaking Assessment (FTFsa) perceptions, a speaking test and speaking anxiety questionnaire, and a computer familiarity questionnaire. A total of 66 learners of English at tertiary level and four instructors of English participated in the study which was conducted at Uludağ University School of Foreign Languages.The quantitative and qualitative data analyses revealed that the two test modes give very different rankings to the students, and the students? perceptions of the test modes, which have been found to be more positive about the FTFsa at both proficiency levels, are not strongly related to their performance in the speaking tests. The relationship between different types of anxiety mentioned above and test scores are only weakly related to the test scores and the degree of the relationships vary depending on the proficiency level.The results of this study are hoped to be beneficial to the language assessors, instructors, and institutions and researchers that are into language assessment.Key words: Computer assisted oral assessment, speaking assessment, face-to-face, speaking, speaking test, computer attitudes, anxietyen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleA comparison of computer assisted and face-to-face speaking assessment: Performance, perceptions, anxiety, and computer attitudes
dc.title.alternativeBilgisayar destekli ve yüzyüze yapılan konuşma sınavlarının karşılaştırması: Performans, algılar, kaygı, ve bilgisayar tutumları
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentYabancı Dil Olarak İngilizce Öğretimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmComputer aided
dc.subject.ytmPerception
dc.subject.ytmSpeaking skills
dc.subject.ytmExamination
dc.subject.ytmPerformance
dc.subject.ytmAnxiety
dc.subject.ytmPerformance analysis
dc.subject.ytmComputer assisted education
dc.subject.ytmLanguage teaching
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmFace to face communication
dc.subject.ytmComputer aided measurement
dc.subject.ytmExamination methods
dc.subject.ytmFace to face education
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.subject.ytmPerformance evaluation
dc.identifier.yokid412987
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİHSAN DOĞRAMACI BİLKENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid289859
dc.description.pages220
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess