Sekiz yıllık ilköğretim uygulamasında görülen sorunlara ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırma, Türkiye'de sekiz yıllık ilköğretim uygulamasında görülen sorunlara ilişkin okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşlerini almak ve ortaya çıkacak sorunlara göre, eğitim alanında bazı önerilerde bulunmak amacıyla yapılmıştır. Araştırma modeli olarak, tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, İstanbul'daki okullardır. Bu araştırmada, random örneklem tekniği kullanılmıştır. Bu amaçla İstanbul'un farklı ilçelerinden (Beşiktaş, Eminönü, Fatih, Gaziosmanpaşa, Kadıköy, Kağıthane, Maltepe, Sarıyer, Şişli ve Üsküdar ), örneklem grubu olarak, 30 ilköğretim okulu ile, bu okullarda görevli 55 okul yöneticisi ve 226 öğretmen alınmıştır. Araştırma verilerini toplayabilmek için, 37 maddelik bir anket formu geliştirilmiş ve araştırmacı tarafından uygulanmıştır. Ankette 6 temel bölüm yer almıştır. Bunlar sekiz yıllık ilköğretim uygulamasında görülen `Sistem ve Yapılanma, Eğitim-Öğretim uygulamaları, Öğretmen Yetiştirme Alanı, Fiziksel Alan, Yönlendirme Alanı ve Denetim Alanlarında` karşılaşılan' sorunları saptamaya yönelik şekilde gruplara ayrılmıştır. Anket Şubat, Mart, Nisan 1999 tarihlerinde uygulanmıştır. Verilerin analizinde varyans analizi, t testi ve aritmetik ortalama (x) teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları şunları göstermiştir. Bu araştırmaya katılan okul yöneticileri ve öğretmenlerin bir çoğu eğitim sistemimizden kaynaklanan bir çok önemli sorunun olduğunu kabul etmişlerdir. Bütün denekler, aritmetik ortalamalara göre en önemli sorunların; yönlendirme, öğretmen yetiştirme ve denetim alanlarında görülen sorunlarla, yapı, bina, araç-gereç gibi fiziksel sorunlar olduğunu belirtmişlerdir. Araştırma sonuçlarında dikkat çekici bir diğer nokta da, eğitim planlamaları yapılırken okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin karara katılmalarının sağlanması isteğidir. VIAyrıca okullarda eğitimsel davranışlara öncelik vererek, çocukların ihtiyaçlarını giderecek eğitim programlarının geliştirilmesi gerekir. Bunlara ilaveten sekiz yıllık ilköğretime geçilmesiyle birlikte bir çok okulda çok sayıda derslik ihtiyacı doğmuştur. Fiziksel yetersizliklerden kaynaklanan sorunları azaltabilmek için, ilköğretime bütçeden daha fazla kaynak sağlanmalı ve radyo televizyonlardan daha çok yararlanılmalıdır. Öğretmenler ve yöneticilerin, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından organize edilen hizmet içi kurslara katılmaları sayesinde, öğretmenler bilgi ve performansları ile sınıf içi öğretim tekniklerini artırmış olacaklardır. Denetim sisteminin daha demokratik bir hale getirilmesi de, sekiz yıllık ilköğretim uygulamasında, örgütsel amaçlara ulaşmada katkı sağlayacaktır. VII SUMMARY This research is about eight years elementary education and what kind of problems can be seen in the future. Thus some questions were prepared for school principles and teachers. Servey method was used as a research method. The schools in Istanbul was the space of it. In this research, random sampling method was used. According to this purpose approximately 30 different elementary education schools from different counties were chosen in Istanbul: Beşiktaş, Eminönü, Fatih, Gaziosmanpaşa, Kadıköy, Kağıthane, Maltepe, Sarıyer, Şişli, and Üsküdar. 55 school principles and 226 teachers took part in this research from the schools. In order to collect data, a questionaire which contained 37 questions, was improved. This questionaire was divided into 6 main parts. These divisions which were seen in the eight years elementary education were: System and Construction, The Process of Educating-Teaching Skills, Physical Problems, Field of Educating Teachers, Field of Orientation and Field of Supervision. This questionaire was made between February 1999 - April 1999. Varience of anlysis, T test and arithmetic mean (x) techniques were used. The results of this research showed that: The principles and teachers who joined to the questionaire were agreed that there were many problems in our educational system. According to the arithmetic mean, all the subjects agreed that the most important problems were: orientation, education of teachers, field of supervision, building, architecture of a building, tools and equipments and like these... Another important point was; school principles and teachers should join to decisions while making plans for education. Also educational activities should be given precedens to our children so that educational programmes should respond to needings of children atschools. In addition to this, noticible amount of extra classrooms were needed at the beginning to eight years elementary education. Keeping on inservice training courses which are organized by Ministry of Education, school principles and teachers can enlarge their knowledge, performance, and techniques of classroom instructions. Eight years elementary education may give positive effect on controlling and democratic system.
Collections