İstanbul ili merkezindeki özel ve devlet ilköğretim okullarına devam eden 8. sınıf öğrencilerinin okul türüne göre, programda yer alan çevre ile ilgili hedeflere ulaşma dereceleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Çevre sorunlarıyla başa çıkabilmenin en temel yollarından birisi bilinçli ve planlı bir eğitimdir, insanlığın geleceği açısından önemli bir sorun olan çevre konusunda yapılabileceklerden en önemlisi yetişmekte olan nesillere dengeli ve sağlıklı bir çevre konusunda bilgili, duyarlı ve sorumlu davranmalarını sağlayacak şekilde bir eğitim vermektir. Çevre eğitimi tüm insan yaşamını kapsayan bir süreçtir. Fakat, formal eğitim sürecinin ilk kademesi olan ilköğretim çevre eğitiminin en önemli aracıdır. Bu araştırmanın amacı, özel ve devlet ilköğretim okullarına devam eden 8. sınıf öğrencilerinin, ilköğretim programlarında yer alan çevre eğitimi ile ilgili hedeflere ne derece ulaştıklarını ve öğrencilerin hedeflere ulaşma derecelerinin okul türlerine göre değişip değişmediğini saptamaktır. Bu amaçla, İstanbul ili merkezindeki 6 'sı özel, 6 'sı devlet olmak üzere toplam 12 ilköğretim okuluna devam eden 376 sekizinci sınıf öğrencisine araştırmacı tarafından geliştirilen başarı testi uygulanmış ve sonuçlar değerlendirilmiştir. Öğrencilerin bu testten aldıkları puanların aritmetik ortalamaları ve standart sapmaları hesaplanarak, ilköğretim programlarında yer alan çevre ile ilgili hedeflere ulaşma dereceleri belirlenmiştir. Ayrıca, devlet ve özel ilköğretim okulu öğrencilerinin başarı düzeyleri farkının anlamlılığı ise `t` testi ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, özel ve devlet okullarına devam eden 8. sınıf öğrencilerinin ilköğretim programlarında yer alan çevre ile ilgili hedeflerin yaklaşık yüzde 54. 5 'ine ulaştıkları ve öğrencilerin başarı düzeyleri arasında özel ilköğretim okulları lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunduğu saptanmıştır. XI ABSTRACT The most basic way of coping with the environmental problems is the one that passes through the conscious and planned education. The most important thing that could be done for the environmental problems is to train new generations for acting in a more sensitive and responsible way for a balanced and healthy environment. Environmental education is a life-long process, but primary school education that is the first step of the formal education is the most important tool for environmental education. The purpose of this study is to determine the attainments of the eight grade students on the environmental curriculum objectives in the private and the state primary education and to decide on the degree of the students' success for these objectives according to their school types. For this purpose, the achievement test developed by the researcher was applied to 376 eight grade students attending 6 private and 6 state primary schools and the results were also computed by the researcher. The achievement level of the objectives related to the environmental education stated in primary school curriculum were determined by computing means and standard deviations obtained by the students in the test. In addition, the significance of the levels of achievement between the private and the state primary school students was analyzed by using t-test. According to the results of the study, the eight grade students attending private and state primary schools achieved 54,5 percent of the environmental education program objectives stated by the primary school curriculum.
Collections