İlköğretim 1. sınıf öğrencilerin sınıfta olumlu ve olumsuz davranışlar göstermelerini etkileyen aileyle ilgili etmenler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Toplumsal gelişme için gerekli olan insan yetiştirme sürecinin, verimli bir şekilde gerçekleştirilmesinde öğretmenin rolü büyüktür. Öğretmenler eğitim ortamlarını yani sınıfları öğrenmelerin gerçekleştirilmesine uygun hale getirebildikleri ölçüde başarılı olacaklardır. Bu noktada öğretmenlerin sınıf yönetimiyle ilgili becerileri önem kazanmaktadır. Öğretmenlerin sınıf yönetimiyle ilgili becerileri ne kadar gelişirse gelişsin, eğer öğrenci dış etkenlerden fazlasıyla etkileniyorsa sınıfta etkili bir öğrenme-öğretme ortamı oluşturulamayacaktır. Öğrencilerin aile yapısı, anne-babalarının tutumları, boş zamanlarım değerlendirme biçimleri gibi aileyle ilgili değişkenler öğrencilerin sınıfta olumlu ve olumsuz davranışlar göstermesini önemli derecede etkiler. Öğrencilerin sınıfta olumlu ve olumsuz davranışlar göstermesine neden olan aileyle ilgili etmenlerin ortaya çıkarılması ise verimli bir sınıf ortamının yaratılmasını sağlayacaktır. Bu nedenle bu araştırmada, ilköğretim 1. sınıf öğrencilerinin sınıfta olumlu ve olumsuz davranışlar göstermelerine neden olan aileyle ilgili etmenlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada alt problemler doğrultusunda, sınıfta olumlu ve olumsuz davranış gösteren öğrencilerin aileleriyle ilgili var olan özellikler ortaya konmaya çalışıldığı için tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, İstanbul il sınırları içinde bulunan Özel Şişli Terakki İlköğretim Okulu 1999-2000 öğretim yılı birinci sınıf öğrencileri ve bu öğrencilerin ebeveynleri, örneklemini de evrende bulunan 224 öğrenci arasından ulaşılabilen, 212 öğrenci arasından seçilen 41 olumlu ve 41 olumsuz davranış gösteren toplam 82 öğrencinin ebeveynleri oluşturmuştur. Araştırmaya ait veriler; sınıfta olumsuz davranışlar gösteren öğrencilerin tespit edilmesini amaçlayan gözlem formu, öğrencilerin aile yapısının ve boş zaman değerlendirme şekillerinin belirlenmesine yönelik hazırlanan anketler ve annelere uygulanan Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme Tutum Ölçeği (PART) ile toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda, babanın işten dönme saatinin, anne ve babanın öğrenci ile hafta sonu birlikte olma süresinin, öğrencinin ödevlerini yapma sisteminin, annenin ev kadınlığırolünü reddetmesinin öğrencilerin sınıfta olumlu ve olumsuz davranışlar göstermesini anlamlı derecede etkilediği ortaya çıkmıştır. Yine araştırma sonucunda, ailenin eğitim ve gelir durumunun, aile türünün, annenin çalışmasının, işten dönme saatinin, anne-babanın iş seyahatine çıkmasının, öğrenci ile hafta içi birlikte olma süresinin, öğrencinin ders çalışma süresinin, annenin aşın koruyucu olmasının, baskı ve disipline inanmasının, evde eşler arasında geçimsizliğin olmasının öğrencilerin sınıfta olumlu ve olumsuz davranışlar göstermesini anlamlı derecede etkilemediği ortaya çıkmıştır. Ayrıca araştırma sonuçlarına göre sınıfta olumsuz davranışlar gösteren öğrencilerin, olumlu davranışlar gösteren öğrencilere oranla daha fazla televizyonda çizgi film, show programlan, korku ve şiddet filmleri izledikleri, bilgisayarda şiddet ve savaş oyunlarıyla oynadıkları, savaş oyuncakları ve elektronik oyuncaklara ilgi gösterdikleri, sınıfta olumlu davranışlar gösteren öğrencilerin ise diğer gruba oranla televizyonda daha fazla spor, müzik, belgesel programlan, haberleri, çocuk filmlerini izledikleri, daha çok kitap okudukları ve düşündürücü oyuncaklarla (satranç v.b) oynadıkları saptanmıştır. ABSTRACT The teacher role is veiy important in the process of human educating which is necessary for social development. The teachers are succesful to the extend that they can make the educational environment, classroom suitable for learning at this point, the teacher skills about classroom management gain important. It is not important whether the teacher's classroom management skills are developed or not. If the students is effected to much from the exterior factors, effective learning-teaching environment can not be formed in the classroom. The variable like the family structures of the student, the attitudes of their parent, their ways of spending the spare times effect the students' showing positive or negative behaviours in the classroom. Exposing the factors about the family which cause the students' showing positive or negative behaviours in the classroom will proved the creation of an effective classroom enviroment For this reason, the purpose of mis study is to determine the parents' factors on primary school first grade students who demonstrate positive and negative behaviours in classroom. According to objectives, the general survey method was used to reveal the charasteristics of the parents of the primary school students who show positive and negative behaviour in the classroom. The population of this study is in the 1999-2000 academic year Private Şişli Terakki Primary School first class students and their parents, sampling group is in this population 212 out of 224 and of those 41 who show positive and 41 who show negative, totally 82 students. The data of this study is collected with an observation form which targeted those who have negative behaviours, and surveys which targeted to determine the form of parents and the way of students evaluating their free time activities and the one which is practised on families called (PARI) Parental Attitude Research Instrument. The results of this study show that; the time of father's arrival home, the time spent together at weekends, the system of doing their homework, the refusal of the mothers' ownroles have affected the students positive and negative attitudes during class. On the other hand; another result of this study makes it clear that the level of education, income level, form of family, working mothers, the time of coming back home, going on vocation, the time spent together on weekdays, the length of the time students spend on their lessons, exceeded presevation of the mother, belief on pressure and discipline, the conflict between the parents have not affected student behaviours positive and negative meaningfully. Another finding of this study points out that, those who show negative attitudes have watched cartoons, show programmes, horror and violent films on television and played violent and war games on computers, have had warral toys and have a tendency on these kind of toys, comparing to those who do not On the other hand, those who show positive attitudes have more interest in sport, music, documentaries, news, children films on television, read more books and played the toys which refer to mind (such as chess).
Collections