Show simple item record

dc.contributor.advisorAteşkan, Armağan
dc.contributor.authorÇevik, Sinem
dc.date.accessioned2020-12-02T13:23:02Z
dc.date.available2020-12-02T13:23:02Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/39922
dc.description.abstractÇalışmanın esas amacı, öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimlerini araştırmaktır. Bu çalışmada ek olarak, eleştirel düşünme eğilimi, öğretmen adaylarının yaşı, sınıf düzeyi, akademik başarıları, mezun oldukları lise türleri, okudukları bölüm ve son olarak anne ve babalarının eğitim düzeyi gibi faktörlere göre incelemiştir. Araştırma evrenini, bir vakıf üniversitesinde Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim ve Öğretim Programı?nda yüksek lisans yapan 23 birinci ve 21 ikinci sınıf öğretmen adayı oluşturmaktadır. Bu öğretmen adayları biyoloji, matematik, Türk dili ve İngiliz dili ve edebiyatı alanlarında öğretmenlik yapmak için hazırlanıyorlardı. Araştırma verileri, Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği-Türkçe ile toplanmıştır. Veriler, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), bağımsız örneklem t-test ve Pearson korelasyon analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimi orta seviyede bulunmuştur ve eleştirel düşünme eğilimleri ile öğrenim gördükleri alan ve annelerinin eğitim düzeyi gibi faktörler arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Bunun yanı sıra, yukarıda verilen diğer faktörler arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Ek olarak, eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik başarıları arasında da pozitif veya negatif bir ilişki bulunamamıştır. Son olarak ise; ileride yapılacak çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Eleşirel düşünme, eleştirel düşünme eğilimi, öğretmen adayları.
dc.description.abstractThe main aim of this study was to investigate the critical thinking dispositions of pre-service teachers. This study further researched critical thinking dispositions by examining factors such as the teachers? age, their year in the graduate program, subject areas, their academic achievement (CGPA), the type of high school from which they graduated and finally the education level of their parents. The sample for this study consisted of 23 first-year and 21 second-year pre-service teachers who were pursuing a Master?s Degree in Curriculum & Instruction from the Graduate School of Education at a private non-profit university in Ankara, Turkey. The pre-service teachers were preparing to teach in the fields of biology, mathematics, Turkish and English language and literature. As data collection tool, the California Critical Thinking Disposition Inventory-Turkish (CCTDI-T) was used. A one way analysis of variance (ANOVA), independent samples t-test and Pearson correlation were used to analyze the data. According to findings of this research, it was found that the level of critical thinking dispositions of pre-service teachers is middle. This study found a significant difference in critical thinking dispositions among the pre-service teachers when compared for subject areas and their mother education level. Besides that, no significant difference found for the other factors listed above. Furthermore, it was found that there was no correlation between academic achievement (CGPA) and critical thinking dispositions of pre-service teachers. In conclusion, some suggestions are given for further research in this study. Key Words: Critical thinking, critical thinking dispositions, pre-service teachers.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleAn investigation of the critical thinking dispositions of pre-service teachers at a private non-profit university
dc.title.alternativeVakıf üniversitesindeki öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10006084
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİHSAN DOĞRAMACI BİLKENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid356212
dc.description.pages98
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess