Sanayi işletmelerinde stratejik üretim lojistiği ve bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Stratejik üretim lojistiği, sanayi işletmelerini bir sistem bütünlüğü içinde ele alarak, malzemelere, parçalara, ürünlere ve bunlarla ilgili bilgilere ait proseslerin, stratejik olarak, tedarik, akış ve depolanmasının, anlık ve gelecekteki kârı maksimize edecek şekilde, işletme içi ve pazarlama kanalları boyunca yönetilmesi anlamına gelir. Kısaca; doğru malzemenin, doğru miktarda, doğru durumda, doğru yerde, doğru zamanda, doğru kullanıcıya/tüketiciye, doğru fiyatla ulaşması ile ilgilenen bir disiplindir. Stratejik lojistik kavramı işletme fonksiyonları ile maliyet arasında bir optimizasyon oluşturma çabasındadır ve bu sırada malzeme ve ürün akışıyla ilgili ihtiyaçların elde edilmesine çalışır. Bu çalışmada, üretim lojistiği kavramı ve araçları ortaya konmaya çalışılmıştır. Çalışmada metodoloji olarak belgesel tarama kullanılmıştır. Elde edilen veriler, bilgiler ve incelenen örnek çalışmalar arasında neden-sonuç ilişkisi kurulmaya çalışılmış ve genel hatlarıyla modern stratejik üretim lojistiği yaklaşımının geleneksel yaklaşıma göre üstünlüklerine değinilmek istenmiştir. Birinci bölümde, stratejik üretim lojistiğindeki temel kavramlar ele alınmıştır. Bu doğrultuda, işletme lojistiği, tedarik-üretim-dağıtım sistemi, stratejik üretim lojistiğinin nedenleri ve hedefleri açıklanmıştır. Daha sonra, üretim lojistiğinin araçlarından ikisi, malzeme ihtiyaç plânlaması ve üretim kaynaklan plânlaması metodları incelenmiştir. Bu metodların birbirlerine göre üstünlükleri ortaya konulduktan sonra, her ikisinden de farklı bir yaklaşıma sahip olan, stratejik üretim lojistiği araçlarına odaklanılmıştır. Bu araçlardan, tam zamanında üretim sistemi, yalın üretim, kanban, eşzamanlı mühendislik, tedarik zinciri yönetimi ve lojistik kontrol kavramları ayrıntılı olarak açıklanmıştır. Ayrıca, bu lojistik araçların işletmeler açısından yararlarına ve sakıncalarına da değinilmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde ise, otomotiv sanayinden bir işletmede, üretim lojistiği kapsamındaki uygulamalar örneklenmiştir. ABSTRACT By taking industrial organizations from a systematic point of view, strategic logistics planning, is the process of planning, implementing, and controlling the efficient, cost- effective flow and storage of raw-materials, in-process inventory, finished goods and related information from point of origin to point of consumption for the purpose of conforming to customer requirements. Briefly, it can be said that it is a discipline that deals with getting the right materials, in the right quantity, to the right place, at the right time, in the desired condition, to the right user/consumer and with the right price. The concept of strategic logistics aims to build an optimization between the business functions and cost. What else, it tries to obtain all the requirements related with material and product flow. In this study, the concept of production logistics and its methods are tried to be described briefly. Document research is the methodology used in this study. A reason-result relationship is endeavored to be established between the data and information collected and the case studies inspected. From a general point of view, this study tries to indicate the advantages of modern strategic production logistics approach over the traditional approach. In the first section of this study, the basic concepts of strategic production logistics are illustrated. In order to help this illustration, business logistics, supply-production-distribution system, and the objectives of strategic production logistics are also explained theoretically in detail. Then, the two methods of production logistics; material requirements planning and manufacturing resource planning are examined. After emphasizing the pros and cons of these two methods, the study focuses on the methods of strategic production logistics. Within these methods, just-in-time production system, lean production, kanban, simultaneous engineering, supply chain management and logistics controlling are explained in detail. What else, the advantages and the disadvantages of these methods according to each other are clarified.. In the second section of this study, the details of a case study for a firm manufacturing in car industry related with production logistics are given. VI
Collections