İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin, ilköğretim müfettişlerinin yöneticilik, liderlik, rehberlik ve öğreticilik yeterlikleri konusundaki görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Teftiş, belirlenen amaçlara ulaşabilmek için her örgütte uygulanması gereken bir yönetim sürecidir. Eğitim alanında yapılan teftişin öncelikli amacı öğretmenlerin mesleki olarak yetişmelerine katkıda bulunmak, onlara rehberlik etmek ve bunun sonucunda eğitimdeki başarı düzeyinin artmasını sağlamaktır. Bu durumda müfettişlerin üstlendikleri rol ve görevlerdeki yeterliklerinin artırılmasının öğretmenlerin geliştirilmesini olumlu yönde etkileyeceği söylenebilir. Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin, ilköğretim müfettişlerinin yöneticilik, liderlik, rehberlik ve öğreticilik yeterlikleri konusundaki görüşlerinin bulunmasıdır. Araştırma verileri Beşiktaş ilçesindeki yedi ilköğretim okulundan seçilen 122 öğretmene anket uygulanması yoluyla elde edilmiştir. Kullanılan anket 1995 yılında Atatürk Üniversitesi'nde Kenan Atay tarafından geliştirilmiştir. Müfettişlerin araştırma uzmanlığı ve soruşturma hakimliği yeterlik alanlarına ilişkin sorular anketten çıkarılmıştır. Elde edilen veriler aritmetik ortalama, standart sapma ve varyans analizi teknikleri kullanılarak çözümlenmiş, yorumlanmış ve raporlaştırılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin müfettişlerin yeterlik düzeyleri konusundaki değerlendirmeleri katılmıyorum (0.80-1.59) aralığındadır. En yüksek değerlendirme yöneticilik yeterlik alanı için yapılmış, bunu sırasıyla liderlik, rehberlik ve Öğreticilik yeterlik alanları izlemiştir. Yaş, cinsiyet, bitirilen son eğitim kurumu ve kıdem değişkenine ilişkin olarak öğretmenlerin görüşleri arasında anlamlı bir fark bulunmadığı saptanmıştır. v SUMMARY Supervision is an administrative process which has to be carried out in order to achieve the determined aims. The primary goal of educational supervision is to contribute to professional development of teachers, to mentor them and as a result to increase achievement level in education. Therefore, it can be put forward that improving supervisors' competencies in the roles and duties they take over will affect teachers' development in a positive way. The aim of this study is to find out teachers' opinions about supervisors' administrative, leadership, mentoring and instructive competencies. The data of the research has been collected from 1 22 teachers chosen from seven schools in Beşiktaş, Istanbul. The questionnaire used was developed by Kenan Atay in 1995 at Atatürk University. Items related to research and interrogation competencies have been excluded. The data has been analysed, interpreted and reported through statistical techniques such as mean, standard deviation and anova. According to the findings of the study, teachers' opinions on levels of supervisors' competencies are in / disagree (0.80-1.59) choice. Among the four different fields, administrative competency has been given the highest mean followed by leadership, mentoring and instructive competencies respectively. No significant difference has been found among demographic variables of the teachers in any of the fields.
Collections