Öğrenme bozukluğu olgularında, aşırı hareketlilik-impulsivitenin eşlik ettiği dikkat eksikliği/aşırı hareketlilik bozukluğunun, sıklığı ve nöropsikolojik özellikleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
89 ÖZET Öğrenme Bozukluğu ve Dikkat Eksikliği / Aşın Hareketlilik Bozukluğunun komorbititesi kaynaklarda % 10-92 sıklıkla belirtilmektedir. Birbiriyle sıklıkla örtüşen bu iki bozukluğun; komorbititesinin saptanması ve altta yatan bilişsel, davranışsal ve organik fonksiyon bozukluklarının özelliklerinin belirlenmesi amacıyla planlanan çalışmaya; İst Tıp. Çocuk Psikiyatrisi Bilim dalı polikliniğine başvuran, 6-12 yaşlarında, IQ su 80 ve üzerinde olan, çok boyutlu incelemeyle Öğrenme Bozukluğu tanısı alan 53 öğrenci, onların ebeveynleri ve öğretmenleri alınmıştır. Bu çocukların % 17 si aşın hareketlilik impulsivitenin önde geldiği DEHB, % 26' sı birleşik tip DEHB, % 19'u dikkat eksikliğinin önde geldiği DEHB iken % 1 l'i başka türlü adlandırılamayan veya kısmi remisyondaki DEHB nin eşlik ettiği öğrenme bozukluğudur. Toplam komorbitite % 49, diğer DEHB nin eklenmesiyle de % 60 olarak saptanmıştır. Aşın hareketlilik-impulsivitenin eşlik edip etmemesine göre ayrılan iki grup birbiriyle sosyo-demografîk özellikler, bilişsel farklılıklar, eşlik eden davranış örüntüleri ve major nörolojik bulgular, silik nörolojik belirtiler, sol el kullanımı veya karışık lateralite, EEG anomalileri, perinatal hasarlar, erken psikomotor gelişme gibi organik özellikler yönünden incelenmiş ve kaynaklar eşliğinde tartışılmıştır. Öğrenme Bozukluğuna, Hiperaktivite ve impulsivitenin eşlik etmesi, klinik başvuruyu hızlandırırken, motor nörolojik olgunlaşmayı kısmen geciktirmekte, çocuğun evde ders çalışma süresini kısıtlamaktadır. DEHB bozukluğu olsun veya olmasın Achenbach ÇDÖ puanlan hemen her alanda yüksek bulunurken, özellikle dikkat eksikliği ve aşın hareketlilik ailelerin yalandığı davranış örüntüsü olarak karşımıza çıkmaktadır. Klinik tablo, iki tanının birbirinden ayrılmasını sağlayamamaktadır. Ancak, gelişimsel öykünün derinlemesine incelendiği, çok boyutlu bir yaklaşım klinisyene öncelikli tam konusunda yardımcı olacaktır. 90 SUMMARY Comorbidity of Learning Disorders and ADHD is 10-92 % in different studies, these two disorders overlap frequently. Therefore were have designed this study to show the comorbidity of these disorders. Our study group consists of 53 students between the age of 6-12 whose intellegence quaficients are equal or higher than 80. These children were selected among the ones who have presented to the child psychiatry department of Istanbul Medical School. The subjects were diagnosed as Learning Disorders by multidimensional assessment methods. Their parents and their teachers were assessed as well. Among those 17 % were diagnosed as ADHD with hyperactivity-impassivity, 26 % ADHD mixed type, 19 % ADHD with prominent attention deficit disorder and 1 1 % ADHD not otherwise classified or in partial remission. Overall comorbidity was 49 % and it increased to 60 % when other ADHD elements were included. The groups were classified in two sub groups in which hyperactivity- impassivity accompanied or not. Then, these subgroups were compared according to sociodemogrephic factories, cognitive variations, accompentling behaviors modalities and organic aspects such as major neurological signs, soft neurological signs, left-handedness or mixed laterelisition, EEG abnormalities, prenatal damages, early psychomotor developments these were examined and discussed according to the literature if hyperactivity and impassivity is concordant with Learning Disorders, it accelerates the patients presentation to the relevant clinic; however, this disorder partially delays motor and neurological maturation and it often shortens the child's time which is supposed to be preserved for doing homework at home. Whether or not there is ADHD, CBL of Achenbach Scale is increased in every region particularly Attention Deficit Disorders and hyperactivity being the most prevalent complaint of me parents the clinical picture can not provide enough data to discriminate between these two diagnosis however multidimensional developmental history should be scrutinized in order to make a preliminary diagnosis.
Collections