6-12 yaş kümesinin bilişsel gelişim özellikleri doğrultusunda çocuklara uygun yabancıdil (İngilizce) sınavları hazırlama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
oz Çocuklara dil öğretimi yetişkinlere dil öğretiminden ortam, teknik ve tutumlar açısından başkalık göstermektedir. Yetişkinlerden ayrı olarak çocuklara yabancı dil öğretiminde kullanılan çok çeşitli yöntem ve yaklaşımlar ve bunların beraberinde getirdiği birçok sayıda etkinlikler bulunmaktadır. Bu nedenle çocukların ölçme ve değerlendirilmesinin kendilerine dil öğretiminde sunulan öğretme ve öğrenme etkinliklerini yansıtması ve özelliklerine uygun olması gerekmektedir. Bu gerekçe ile yola çıkılarak çocukların gelişim özellikleri, çocuklara dil öğretim yollan ve çocuklarda ölçme değerlendirme konularında incelemeler yapıldı. Erek kitlenin öğrenme ortamının ve onlara sunulan öğrenme ve öğretme etkinlik ve görevlerinin incelenmesi, tutum ve tepkilerinin görülmesi için gözlemler yapıldı. Gözlemlerde erek yaş kümesinin öğrenme ortamının ve öğretme yöntem ve yaklaşımlarının yetişkinlerden ayrı olduğu gözlendi. Çocukların nasıl öğrendikleri, öğrenmeye nasıl güdülendikleri, hangi etkinliklerden hoşlandıkları da gözlendi. Böylece erek kitlenin genel özellikleri ve öğrenme ortamlarına ilişkin bulgular kaydedildi. Bunlara ek olarak erek kitle öğrencilerine uygun ve geçerliliği olan ölçme ve değerlendirme araçlarının hazırlanması için bir model sunuldu. Bu model kapsamında ilk olarak, dil öğretimi sürecinde çocukların içinde yer aldığı kendi özelliklerine uygun öğretme ve öğrenme etkinlik ve görevleri incelenmiş ve bu etkinlik ve görevlerde yerine getirilen eylemlerle birlikte dizini yapıldı. İnceleme sonucunda 117 adet etkinlik türü kaydedildi. Her bir etkinlik türüne ait toplam 509 adet örnek etkinlik de saptanarak kaydedildi. Yapılan diğer çalışmada ise ortaya çıkan etkinlik türleri ve örnek etkinliklerde çocuklardan yerine getirmeleri beklenen eylemlerin yani görevlerin bir dizini çıkarıldı. Bu dizine göre çocuklara öğretme ve öğrenme amaçlı uygulanan etkinlik ve görevlerde gerçekleştirilen eylem ve edimlerin sayısı 116 adettir. Sonuç olarak çocukların öğrenme ortamlarına ve gelişimsel özelliklerine daha uygun tekniklerle değerlendirmeler öngörmesi ve çocuklara yabancı gelmeyecek, onların öğrenme ortamlarında karşılaştıkları türden etkinlik ve görevler sunması nedeniyle eşdeğer değerlendirme araçlarının erek yaş kümesi için daha uygun olduğu belirtilerek bu çerçevede yabancı dil öğretmenlerine hitaben ölçme ortamında ve ölçme araçları hazırlanmasında yapılması gerekenlere ilişkin öneriler verildi. 111 ABSTRACT Teaching children is different from teaching adults in terms of environment, techniques and attitudes. Different from adults, teaching foreign language to children comprises various kinds of methods, approaches and extremely varied activities. This is why the assessment and testing of young learners have to reflect the approaches and activities used in teaching this age group and have to be appropriate to their developmental characteristics and learning styles. Based on this tenet, research was made on the developmental characteristics and teaching approaches and the assessment and testing of young learners. A number of observations were made in order to explore the learning environment, teaching and learning tasks and activities of the target age group and in order to see closely their attitudes and responses to the target language. During these observations it was apparent that the learning environment and the teaching methods and approaches of young learners are different from adults. How children learn, how they are motivated, which activities they like were all observed. Through these observations, the findings on the general characteristics and the learning environment of the target age group were recorded. Moreover, a model to be used for the target age group was designed so that assessment and testing instruments of high construct validity could be constructed. Within the framework of this M.A. research, a series of studies were done. Firstly, the teaching and learning tasks and activities appropriate to children's characteristics were examined. Secondly, together with these tasks and activities the verbs of the task performances done in these tasks and activities were listed. 117 task and activity types and 509 sample tasks and activities related to these types were collected in this way and recorded in the lists of task and activity types. The verb list, which consists of tasks that young learners are to do in these tasks and activities consists of 116 items. This research yielded the result that alternative assessment instruments are more suitable for the target age group, because these techniques are more appropriate to the learning environment and developmental characteristics of children and because they represent activities and tasks that are familiar to their learning environment in the classrooms. The end product of this research is the annotated and illustrative documentation of the activity, task and performance types suitable for the young learners of a foreign language, aged 6 - 12. By means of the list and the inventory, testing instruments of high construct validity can be constructed by the primary educators and further be developed with the studies in future. IV
Collections