Elektronik sektörü ve fiyatlandıma teorileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ELEKTRONİK SEKTÖRÜ VE FİYATLANDIRMA TEORİLERİ Kerem Eraysun İktisat Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi Bilgisayar ve diğer ileri teknoloji endüstrilerinde yaşanan hızlı teknolojik gelişmeler sonucunda ürün kalite ve fiyatları sürekli bir değişim göstermektedir. Üretilen her yeni model kendisinden öncekilere göre daha fazla özelliklere sahip olmakla beraber daha ucuza üretilebilmektedir. Ürün kalitesi her geçen gün artarken, fiyatlar değişmemekte yada azalma eğilimi göstermektedir. Hızlı teknolojik gelişmelere, kişisel bilgisayar piyasasında olduğu gibi firmalar arasındaki fiyat rekabeti eklendiği taktirde bu değişimlerin hızı artmakta ve ürünlerin piyasada kafana süreleri giderek kısalmaktadır. Modellerin sürekli ve hızlı bir değişim göstermesi, kalitenin sabit tutularak salt fiyat değişimlerini ölçen bir fiyat endeksi oluşturabilmek için eşli örnek yada hedonik yöntem gibi hesaplama tekniklerinin kullanılmasını gerektirmektedir. Bu araştırmada, bu yöntemler incelenmiş ve bu yöntemlere dayanan yabancı resmi istatistik kuruluşlarının mikroişlemci, bellek cipleri ve bilgisayar fiyat endekslerine yer verilmiştir. MARKOM Bilgisayar Sistemleri San. Tic Ltd. Şirketi 'n in geçen üç yıllık verilerine dayanarak Türkiye için bellek cipleri ve mikroişlemciler fiyat endeksi oluşturulmuş ve yabancı resmi istatistik kuruluşların sonuçlarıyla karşılaştırılmıştır. Bu verilerle birlikte IBM firmasının aynı dönemi kapsayan verileri sayesinde her iki firmanın fiyatları ve bilgisayar modellerinin sahip oldukları özellikler ilişkilendirilerek bilgisayar desteğiyle regresyon katsayıları bulunmuş ve fiyat üzerindeki marka etkisi araştırılmıştır. Anahtar Kelimeler: kişisel bilgisayarlar, hedonik, eşli örnek, fiyat endeksleri vıı ELECTRONIC INDUSTRY and PRICING THEORIES Kerem Eraysun Economics, M. S. Thesis The quality and price of goods are changing continuously with the rapid technological improvements in the computer and the other high-tech industry. Every new model has more attributes than the previous ones, beside this they can be produced at a lower cost The quality of goods increases day by day, however the prices are either fixed or tend to decrease. With the rapid technological improvements, price wars between the firms in the market, such as PC market, cause the life-cycle of goods shorter. Rapid and continuous changes of models make using special calculation techniques, such as matched model or hedonic method, necessary to form a price index which measure solely price changes while holding the quality constant This paper contains explanations of these methods and microprocessor, RAM and computer price indexes of the foreign official statistical agencies which are based on these methods. Price indexes of microprocessor and RAM for Turkey based on the data of the last three years of a firm know as `MARKOM Bilgisayar Sistemleri San.Tic Ltd. Şti.` have been formed and compared with the results of the foreign official statistical agencies. With using MARKOM's and IBM's data which covers the same years, regression coefficients have been calculated on computer to make a research on brand-loyalty effect on prices by constructing a relationship between prices of these firms and the attributes of the computer models. Keywords: Personal Computers, hedonic, matched model, price indexes Vlll
Collections