Farklı kültürlerden gelen İngilizce okutmanlarının sınıf içinde karşılaştığı sorunlar ve sınıf içi çatışma yönetim biçimleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET öğreticinin görevi, öğrenci için öğrenme çevresini öğrenmeye elverişli kılmak ve bilgi akışını sağlamaktır. Bu ortamın sağlanması için bir takım koşulların gerçekleşmesi gerekmektedir. Bu koşulları, sınıf yönetiminin boyutları belirlemektedir. Bu boyutlar bazen sınıflarda sorunlara yol açabilmektedir. Çatışma da denebilecek bu sorunlar kaçınılmaz olabileceği gibi, her durumda eğitsel amaçlara ulaşmak için yönetilmek zorundadır, öğretim elemanlarının durumlara uygun çatışma yönetimi stilleri belirlemesi ve kullanması etkin eğitim ve öğretim için gereklidir. Bu araştırma, üniversite İngilizce hazırlık sınıflarında ortaya çıkan sorunların kaynaklarını belirlemek ve sorunları, çatışmaları yönetmede stillerin kullanılma derecelerini saptamak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri, İstanbul'da üç vakıf üniversitesinden 50 Türk ve yabancı öğretim elemanıyla, 127 öğrenciye anket uygulama yoluyla toplanılmıştır. Araştırma ölçeklerini, Rahim'in Gümüşeli tarafından Türkçe'ye uyarlanmış Çatışma Yönetimi Stilleri ölçeği ile İngilizce sınıflarındaki sorunların taranmasıyla son halini almış `Çatışma Yönetimi Stilleri Anketi` ile, araştırmacı tarafından sınıf yönetimi boyutlarına göre düzenlenmiş sınıf içi `Sorun Kaynakları Anketi` oluşturmuştur. Elde edilen veriler, aritmetik ortalama, standart sapma, ve t-testleri kullanılarak çözümlenmiş, yorumlanmış ve raporlaştırılmıştır. Araştırma sonuçlan şu şekilde özetlenebilir: Öğretim elemanlarının algılarına göre, zaman, davranış düzenlemeleri, sınıfın fiziksel özellikleri ve plan program ve yönteme ilişkin davranışlar `araş ıra` sorun kaynağı olarak görülmektedir. İlişki düzenlemelerine yönelik davranışlar ise çoğunlukla sorun yaratabilir olarak algılanmaktadır, öğrencilere göre ise, öğretim elemanlarının algılarına benzer şekilde, zaman, ilişki ve davranış düzenlemelerine ilişkin davranışlar ile plan program vıve yönteme ilişkin hususlar `arasıra` sorun kaynağı olarak görülmektedir. Fakat öğrencilere göre sınıfın fiziksel özellikleri `az` sorun yaratır olarak algılanmaktadır. Yapılan t-testi ile öğ recilerle öğretim elemanları arasında sorun kaynakları için farklılıklara bakıldığında, zaman düzenine yönelik davranışlar dışında ilişki, davranış, sınıf ortamının fiziksel özellikleri ve plan-program-yönteme ilişkin davranışlar için,05 düzeyinde farklılıklar bulunmuştur. Yabancı ve Türk öğretim elemanları arasındaki sınıf yönetimi boyutlarının sorunlara kaynaklık etmesi arasındaki algı farklılıkları sadece ilişki düzenlemelerine yönelik davranışlar için,05 düzeyinde anlamlı bulunmuştur. Stillerin kullanılma derecesi bakımından ise, öğretim elemanlarının algısı, Hükmetme ve kaçınma stilleri için `Arasıra` iken, Tümleştirme, ödün verme ve Uzlaşma stilleri için `Çoğunlukla` şeklindedir. Diğer yandan öğrencilerin algısına göre Türk öğretim elemanları Hükmetme ve Kaçınma stillerini `Arasıra` kullanırken, Tümleştirme, ödün verme ve Uzlaşma stillerini `Çoğunlukla` kullanmaktadırlar. Bu bulgu öğretim elemanlarının bulgularıyla tutarlı bulunmuştur, öğrencilerin yabancı öğretim elemanları için algıları ise, Hükmetme, Tümleştirme, Kaçınma ve ödün verme stillerini `Arasıra` kullandıkları şeklinde olup, sadece Uzlaşma stilini çoğunlukla kullandıkları ileri sürülmüştür. Farklı kültürlerden öğretim elemanlarının stilleri kullanma algılarındaki farklılık için yapılan t-testi, Hükmetme stilinde,05 düzeyinde anlamlı farklılık olduğunu göstermektedir, öğrencilerin algısına göre farklılık için t-testi sonucu ise, kaçınma stili dışında diğer 4 stil için anlamlı farklılık olduğu görülmektedir. vıı ABSTRACT The duty of a teacher is to make the learning environment suitable for students while transferring knowledge. To realize this, some conditions are to met. The dimensions of class management regulate these conditions. These dimensions, however, may sometimes cause problems in classes. These problems which are sometimes called conflicts, should be managed. It is imperative for teachers that they choose and adopt appropriate conflict management styles for an efficient education. The study aimed at identifying the sources of problems in English Preparatory Classes at universities and finding out to what extent those conflict management styles are preferred. The data were collected through questionnaires from 50 teachers of English and 127 prep, students from three private universities in Istanbul. One of the questionnaires administered was based on Rahim's `Conflict Management Styles` and its adaptation to Turkish by Gümüşeli. The other questionnaire called `The sources of conflict/ problems in classes` was prepared by the researcher taking into account the dimensions of class management and the specific problems encountered in English classes. The data collected were then analyzed through mean, standard deviation and t-tests and later discussed and reported. The findings can be summarized as follows: The teachers of English perceived that the dimensions of class management namely, those behaviors regarding use of time, behavior and relationship building, the physical qualities of classes and lastly planning-programming and methodological activities `Sometimes` cause problems in classes. The students perceived the problems almost the same as the teachers except the dimension related to the physical qualities of classes as a source of VI11problems. Their perception was `Rarely` in this regard. The t-test revealed that the differences between the perceptions of the teachers and the students regarding the sources of conflict, except the time related activities, all other dimensions were found to be statistically significant. Another t-test to find out the differences between the perceptions of Turkish teachers and native speakers of English also revealed that only relationship building activities were found to be statistically significant. The extent of conflict management styles was found to be perceived as follows: The teachers perceived that they `Sometimes'' resorted to Dominating and Avoidance Styles whereas Integrating, Compromising and Obliging styles were `Often` resorted to. On the other hand, the students perceived that the Turkish teachers `Sometimes` resorted to Dominating and Avoidance Styles. The other styles were found to be used `Often` by the Turkish Teachers. This finding is consistent with the teachers' own perceptions. The native speakers of English were perceived as `Sometimes` resorting to Dominating, Integrating, Avoidance and Obliging styles. Only Compromising was perceived to be used `Often`. The t-test revealed that in their perceptions as teachers from different cultures as to their use of styles, the Dominating Style was found to be statistically significant. The other t-test also revealed that except for the avoidance style, all other styles were found to be statistically significant according to the students' perceptions as to the differences among the teachers. IX
Collections