Değişim uygulamalarını gerçekleştiren işletmelerde iş tatmini
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Değişim, diğer tüm alanlarda olduğu gibi organizasyonlar içinde vazgeçilmez bir olgudur. Özellikle son yıllarda örgütleri çevreleyen iç ve dış çevre koşullarının hızla değişmesi nedeniyle örgütler de sürekli bir değişim ve gelişim içerisinde olmak zorundadırlar. Değişen koşullar karşısında gerekli olan değişim faaliyetlerini kendi bünyelerinde gerçekleştiremeyen örgütlerin ise başarılı olma şansı oldukça düşüktür. Değişim kavramı işletmeler açısından çok önemli olmakla birlikte, aynı zamanda işletme içinde çalışan personel için de ayrı bir önem taşımaktadır. Bu noktada iş tatmini kavramı karşımıza çıkmaktadır. İş tatminin sağlanması işletmeler açısından da son derece önemlidir. Çünkü, işinden tatmin olan personel daha verimli çalışacak ve bu durum işletmenin kısa veya uzun dönemli performansı ve karlılığı üzerinde olumlu etkiler yapacaktır. Bu nedenle, yapılan değişim uygulamalarının çalışanlar tarafından kabul görmesini sağlamak yöneticilere düşen en önemli görevlerin başında gelmektedir. Bu noktada değişim yönetimi kavramının önemi ortaya çıkmaktadır. Bir örgütte uygulanan değişim sürecinin başarılı olabilmesi İçin etkili ve bilinçli bir değişim yönetimine ihtiyaç vardır. Başarılı bir değişim yönetimi sonucunda, değişim uygulamalarının çalışanlar tarafından kabul edilmesi sağlanır ve böylece meydana gelebilecek direnişler en aza indirilebilir. Bu çalışmada, denizcilik sektöründe çalışanların iş memnuniyetlerini ve değişime karşı olan tutumlarını ölçmek amacıyla yapılan bir uygulamaya yer verilmiş ve elde edilen veriler çeşitli analiz yöntemleri kullanılarak değerlendirilmiştir. İş tatmini ile ilgili olarak yapılan değerlendirmeler sonucunda çalışanların genel olarak, tek başlarına çalışma olanaklarının olmaması, ara sıra değişik şeyler yapma şanslarının bulunmaması ve aldıkları ücret bakımından işlerinden memnun olmadıkları sonucuna varılmıştır. Buna karşılık çalışanların genel olarak, işlerinin kendilerini meşgul etmesi, amirlerinin idare tarzları ve çalışma şartları bakımından işlerinden memnun oldukları sonucu ortaya çıkmıştır. Değişim uygulamalarıyla ilgili yapılan değerlendirmeler sonucunda ise, çalışanların örgüt içi değişime genellikle olumlu baktıkları görülmüştür. ABSTRACT Change, like in all the other fields, is the most common action in organizations. Especially for the last few years, because of the changes in internal and external surrounding conditions, organizations are forced to change and improve themselves. Organizations that suffer from adaptation to the change in their environment are not able to survive. Concept of change is not only an important point for organizations but also it is very important for the employers in those organizations. At this point, we have to interpret the concept of job satisfaction. To provide job satisfaction is very important for organizations. Because, once the employee has the job satisfaction, he or she will be performing his or her work more efficiently, and in the long run this will affect organizations' short and long term performance and its profits positively. Therefore, one of the most important things that manager that should do is to ensure employees adaptation for the changes in the organizations. Because of this, the importance of the organizational change management comes on the scene. To be successful in a changing period of an organization, organization change management must be very affective and conscious. After the successful changing period, the applications of the changing management are adapted by the employees; therefore the probable resistance should be reduced. In this thesis, statistical analyses were made, by using SPSS 10.0 software, to the firms that are randomly selected from shipping business sector, to measure the job satisfactory levels and the behaviors of the employees against the change in their organizations. When the results of the statistical analysis for job satisfactory levels were interpreted, they showed that the most common reasons for not having job satisfaction are, independence (not being able to work alone), creativity (not having the chance to try own work methods) and compensation (low levels of salaries). On the other hand, the results also showed that employees are having job satisfaction in activity (being able to stay busy on the job), supervision HR (way the managers handles employees) and the working conditions (all facets of the work environment). Outcomes of the organizational change measurements showed that most of the employees have a positive outlook for the changes in their organizations. xi
Collections