Türkiye`de Cumhuriyet Döneminde 2001 yılına kadar olan eğitim yöneticisi yetiştirme politikalarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmada, Cumhuriyet döneminden 200 l'e kadar olan dönemde eğitim yöneticisi yetiştirmeye dönük politikaların neler olduğu belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada dört alt probleme yanıt aranmıştır. Birinci alt problemde Milli Eğitim Şuralarında eğitim yöneticisi yetiştirme ile İlgili kararlar incelenmiştir. Özellikle Yedi, Onbir, Ondört ve Onaltıncı Milli Eğitim Şuralarında eğitim yönetimi ve eğitim yöneticisi yetiştirmeye yönelik kararların fâzla olduğu görülmektedir, ikinci alt problemde Kalkınma Planlanndaki eğitim yöneticisi yetiştirme politikaları incelenmiştir. Kalkınma planlarında eğitim yöneticilerinin yetiştirilmelerine dönük herhangi bir politika kararına rastlanmamıştır. Üçüncü alt problemde Anayasa ve yasalarda eğitim yöneticisi yetiştirme ile ilgili hükümler incelenmiştir. Eğitim yöneticisi atama ve yetiştirme konularının ele alınması yönerge ve yönetmelik düzeyinde kalmış, Anayasa ve yasalarda eğitim yöneticisi yetiştirme ile ilgili herhangi bir hükme rastlanılmamıştır. Dördüncü alt problemde ise hükümetlerin eğitim yöneticisi yetiştirme politikalarına yanıt aranmış ve hükümet programlarında eğitim yöneticisi yetiştirmeye yönelik politikalara rastlanılmamıştır. Araştırmanın sonucunda, eğitim yöneticisi yetiştirme politikalarının genellikle Milli Eğitim Şuralarında şekillendiği, alınan kararların atama ve yetiştirme yönerge veya yönetmeliğine yansıdığı görülmektedir. Bu araştırmada uygulayıcılar için bazı öneriler ise şunlardır; mevcut okul yöneticileri ve eğitim yöneticileri, yönetimdeki çağdaş gelişmeleri içine alan etkili bir hizmet içi eğitimden geçirilmeli; okul müdürlükleri ve daha üst düzey yönetimlere atamalarda, eğitim yönetimi alanında yüksek lisans veya doktora yapmış olma şartı getirilmeli ve geleceğe yönelik eğitim yöneticisi yetiştirme politikaları belirli bir plan çerçevesinde oluşturmalı, bunun içinde MEB, YÖK ve DPT ortaklaşa olarak kısa, orta ve uzun vadeli eğitim yöneticisi yetiştirme planlan hazırlamalıdır. u ABSTRACT In this study, it has been tried to clarify the politics towards training educational administrators from the term of Republic to 2001. There are four sub-problems to be explained in this study. In the first sub- problem, National Education Councils' decisions, related to training of educational administrators, are explained. Especially in the Seventh, Eleventh, Fourteenth and Sixteenth National Education Councils it is recognised that resolutions about educational administration and training of educational administrators are more than the others. In the second sub-problem, training of educational administrators politics in the Development Plans are examined. However there are not encountered any politics resolutions about training of educational administrators. In the third sub-problem, the laws about training of educational administrators in the Constitution and Laws are investigated but there are not found any laws or regulations about these subjects. Training of educational administrators is handed only in the Directives and Regulations. Lastly, in the fourth sub-problem it is looked for governments' politics about training of educational administrators but in the governments' programmes there are not seen any politics about this subject. The study is concluded with that statement. Training of educational administrators politics are usually formed in National Education Councils. And the resolutions those are taken in the councils have taken place in the Directives and Regulations about application and training. At the end of the study, some suggestions for the practicers are mentioned. Those are; the existing school and educational administrators should have taken into a proper in-service training programme that includes modern developments in administration. The appointed shool administrators and superior administrators should have a master or doctoral degree in educational administration. Training of educational administrators in the future should have been planned properly and therefore MEB, YÖK and DPT together should prepare a short, medium and long term plans for the training of educational administrators. m
Collections