Effects of the quality of educational environments on student literacy results based on PISA 2012
dc.contributor.advisor | Kalender, İlker | |
dc.contributor.author | Sümer, Deniz | |
dc.date.accessioned | 2020-12-02T13:22:35Z | |
dc.date.available | 2020-12-02T13:22:35Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/39885 | |
dc.description.abstract | Çalışmanın hedefi, okul ortamlarının, PISA 2012 kapsamındaki 15 yaşındaki öğrencilerin okuma başarı düzeyine ne kadar etkisinin olduğunu araştırmaktır. Araştırmanın amacı eğitim ortamının kalitesini önemli ölçüde etkileyen faktörleri belirlemektir. Metodoloji olarak, PISA 2012 araştırma formlarındaki okul yöneticilerinin, öğretmenlerinin ve velilerinin cevapları kullanılmıştır. Araştırma kapsamına, Turkiye'deki farklı okul türlerinden gelen öğenciler seçilmiştir. Türkiye PISA 2012 örneklemesi ülkenin bütün bölgelerinden toplam 170 okuldan seçilen 4848ögrenci arasında yapılmıştır. Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlara gore öğrenmeyi etkileyen faktörler arasında; okul yönetimi ve okul kapasitesi, öğretmenin morali, veli katılımı gibi değerlerin özellikle etkili olduğu görülmüştür.Anahtar Kelimeler: eğitim ortamı, okuma becerisi, PISA 2012 | |
dc.description.abstract | This study aims to explore the effect of school environments on student literacy achievement levels in reading among 15-year-old students participating in PISA 2012. The purpose of this study is to determine the variables that significantly affect the quality of education using school principals' evaluations given in the PISA 2012 questionnaires. The target population of this study consists of 15-year-old students at the time of the assessment from various categories of Turkish schools. The sample of PISA 2012 for Turkey consists of 4,848 students who were randomly chosen from 170 schools across all regions in the country. The results of this study shed light on the effect of: shortages in a schools' capacity to provide instruction; factors which hinder learning; the extent of parental involvement; teacher morale; and school management. The findings suggest that a number of constituents of these factors have a significant relationship with student literacy achievement of 15 year olds in Turkey.Key Words: educational environment, reading literacy, PISA 2012 | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Effects of the quality of educational environments on student literacy results based on PISA 2012 | |
dc.title.alternative | PISA 2012 sonuçlarına göre eğitim ortamı kalitesinin okuma becerisi üzerindeki etkisi | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Student achievement | |
dc.subject.ytm | Reading skills | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Educational environment | |
dc.subject.ytm | Training experiences satisfaction | |
dc.subject.ytm | Programme for International Student Assesment | |
dc.identifier.yokid | 10080456 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İHSAN DOĞRAMACI BİLKENT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 395399 | |
dc.description.pages | 86 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |