Koray Avcı Çakman`ın hikâyelerindeki eğitsel iletiler üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma Türk çocuk edebiyatı yazarlarından Koray Avcı Çakman'ın çocuklara yönelik olarak yazdığı hikâyelerindeki eğitsel iletileri ve bu eğitsel iletilerin kullanımının hangi amaca yönelik olduğunu tespit etmek ve eğitsel iletileri bu amaçlar doğrultusunda (sevgiye yönelik, iletişime yönelik, kişisel gelişme yönelik ve evrensel değerlere yönelik) kategorilendirerek kitaplardaki dağılımını ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma deseni olarak iç içe geçmiş tek durum deseni kullanılmıştır. Araştırmanın inceleme nesnelerini Koray Avcı Çakman'a ait 5 hikâye kitabında yer alan 56 hikâye metni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak 40 farklı eğitsel iletiyi gösteren bir ölçüt listesi hazırlanmıştır. Araştırmanın verileri olan hikâye metinlerindeki eğitsel iletiler, içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda yazarın eserlerinde toplam 255 adet eğitsel ileti tespit edilmiştir. Bunların 252'si dolaylı bir biçimde aktarılırken 3 eğitsel ileti doğrudan bir anlatım ile aktarılmıştır. Bu eğitsel iletiler dört ana kategori altında değerlendirildiğinde, yazarın eserlerinde %33,33 oranı ile kişisel gelişime yönelik iletilere en fazla yer verildiği görülmüştür. Bu kategoriyi %31,37 oranı ile sevgiye yönelik iletiler, %26, 27 oranı ile evrensel değerlere yönelik iletiler ve %9,02 oranı ile iletişime yönelik iletiler izlemiştir. This research was conducted to determine educational messages in children's stories written by Koray Avcı Çakman, one of the Turkish Children's Literature authors, and the purposes in using these educational messages, and consequently, to establish their distribution in books by categorizing the messages (love-oriented, communication-oriented, personal development-oriented and universal values-oriented) in line with these purposes.The study was performed by the case study which is one of qualitative research methods. The embedded single case study method was used as the design of research. Research objects of this study are composed of 56 stories in 5 storybooks of Koray Avcı Çakman. As a data collection method, criteria list indicating 40 different educational messages were prepared. Content analysis was applied to evaluate educational messages which form the data of this research. Based on the results of the research, 255 educational messages have been detected in the storybooks of the author. While 252 of these are implicitly used, 3 of the educational messages are explicitly used. According to the results of research, the most common category in the storybooks of the author is personal development-oriented messages with 33.33%. This category is followed by love-oriented messages with 31.37%, universal values-oriented messages with 26.27% and communication-oriented messages with 9.02%.
Collections