Öğrenci algılarına göre lise müdürlerinin öğretim liderliği görevlerini yerine getirme dereceleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın genel amacı lise son sınıf öğrencilerinin algılarına göre, okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışlarını yerine getirme derecelerini tespit etmektir. Araştırma tarama modelindedir. Araştırmanın çalışma evrenini İstanbul İli, Şişli İlçe'sindeki 13 devlet lisesinin son sınıflarında okuyan 364 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan veri toplama aracında öğrencilerin değerlendirebileceği 41 davranışa yer verilmiş, ön araştırma sonucunda anketin geçerlilik ve güvenirliği test edildikten sonra (Alpha değeri =.9330) uygulamaya geçilmiştir. Deneklere uygulanan anketlerden araştırmada kullanılabilecek durumda olan 330 anketin verileri SPSS programında analiz edilmiş ve sonuçlar tablolaştırılarak yorumlanmıştır. Araştırmanın genel sonucu bize öğrenci algılarına göre lise müdürlerinin öğretim liderliği davranışlarını genel olarak ara sıra yerine getirdiklerini göstermiştir. Araştırmada Anadolu Lisesi Müdürleri öğretim liderliği görevlerini yerine getirme bakımından daha başarılı görülürken, en düşük ortalamaları Endüstri Meslek Lisesi müdürleri almışlardır. Okul müdürleri en fazla derslerin zamanında başlaması ve bitmesine önem verirken en az ilgiyi özel yeteneği olan öğrencilerin yetiştirilmesi almıştır. Kız ve erkek öğrenci görüşleri iki konuda farklılık göstermiş, kız öğrenciler okul müdürlerinin ulaşılabilir olma ve öğretim zamanını koruma konularında daha başarılı bulurken erkek öğrencilerin bu konulardaki görüşleri anlamlı bir farkla olumsuz olmuştur. Bu araştırmanın sonuçları bize okul müdürlerinin öğretime liderlik etmekten çok okuldaki idari işleri takip eden bir yönetici portresi çizmektedir. vııı The main purpose of this research is to investigate high school students' perception of instructional leadership of their school headmasters. The field of the research, in the Şişli area in Istanbul, contained 13 state high schools and 364 last grade students. The questionnaire consisted of 41 instructional leadership behaviours for students to mark on a five-point scale. The reliability of the test was assessed by pre-study in which an alpha score of.9330 was reached. After conducting the main questionnaire, the results of 330 usable questionnaires were keyed in to database. The data was analyzed with an SPSS programme and then interpreted. The general result of the study indicated that according to students' perception, headmasters only 'sometimes' showed instructional leadership behaviours. Regarding school type, headmasters for the Anadolu Lisesi's were more successful in terms of instructional leadership behaviours, while the Endüstri Meslek Lisesi headmasters received the lowest averages. The study also showed that the school headmasters were perceived as placing the greatest emphasis on starting and finishing the lesson on time. The lowest emphasis on the interest shown to the students with special needs. Gender was a significant factor in only two areas among eight. Female students were more positive about the level of headmasters' accessibility and securing the lesson time. Male students rated headmaster's behaviours lower in those two areas. The study portrayed the headmasters as showing more interest in administration side of the school than leading educational instructions. IX
Collections