Tedarik stratejileri üzerine etkili olan faktörler ve bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tedarik `üretim sisteminin ihtiyacı olan mal ve hizmetlerin en uygun fiyat ve kalite ile güvenilir kaynaklardan temin edilmesi` şeklinde tanımlanır. Satmalma herhangi bir işletmenin, amaç ve organizasyon yapısı ne olursa olsun, temel fonksiyonlarından biridir. Geleneksel anlayışa göre satmalma sıradan bir fonksiyondur ve kurumun rekabet stratejisi için satmalma anlamında yapılacak çok az şey vardır. Günümüzde firmalar global rekabet edebilirliğe karşı çalıştığından dolayı, malzeme tedariğinin etkili yönetimi çok önemli ve ilgilenilen bir bilim alam oldu. Artık yeni yaklaşım erken katılım ile stratejik yönetimdir. `Stratejik satın alma` firmaların uzun dönem hedeflerini başarma yetenekleri ile tutarlı olan fırsatlar yoluyla satın alma fonksiyonunun bütün faaliyetlerini yönetmek için stratejik ve operasyonel satın alma kararlarının planlanması, uygulanması, değerlendirilmesi ve kontrolü sürecidir. Stratejik satmalma tedarik stratejilerinin planlanmasını, değerlendirilmesini, uygulanmasını ve kontrolünü içerir. Rekabette avantaj sağlamanın anahtarı doğru stratejileri belirlemektir. Tedarik pazarı, piyasanın büyüklüğü, tedarik kaynaklarının sayısı, tedarikçiler, tedarikçilerin coğrafi konumu, firmanın izlediği strateji, elde malzeme bulundurma şekli, tedarik edilen input faktörlerinin karmaşıklık derecesi, tedarikçi seçim prosesi gibi iç ve dış faktörler tedarik stratejileri üzerinde etkilidir. Tedarik stratejileri üzerinde etkili olan faktörler SWOT analizine tabi tutulur ve firma için en uygun stratejiler belirlenir. Çalışmada, tedarik stratejisi geliştirmeye neden olan faktörler, strateji geliştirme süreci ve tedarik stratejileri üzerinde etkili olan iç ve dış faktörler hakkında ayrıntılı bilgi verilmiştir. Ayrıca konu ile ilgili gerçekleştirilen bir örnek uygulama tanıtılmıştır. Anahtar Kelimeler: Tedarik Stratejileri, Tedarik Konseptleri, Tedarikçi Seçimi vıı Supply is defined as `provision of the products and services required by the manufacturing system at the best prices and quality from reliable resources. Purchase is among the primary functions of a business whatever its purpose and organizational structure is. According to the traditional concept, purchase is an ordinary function and there is not very much to do with purchasing from the point of competitive strategy of the business. Because the companies today work for global competitiveness, effective management of material supply has become a very important and attractive science. Today, new approach is strategic management with an early participation. `Strategic purchasing` is the process of planning, application and assessment of the strategic and operational purchasing decisions of companies for the purpose of managing the entire operations of the purchasing function making use of the opportunities which are consistent with their long term target achievement capabilities. Strategic purchasing includes planning, assessment, application and control of the supply strategies. The key for a success in competition is applying right strategy. Supply market, size of the market, number of the supply resources, suppliers, geographical location of the suppliers, the strategy followed by the company, inventory format, the degree of complexity of the supply input factors, supplier selection process or such other internal and external factors are somehow effective on the supply strategies. The influential factors on the supply strategies are subjected to SWOT analysis and the best strategy for the company is determined. In this study the factors that cause development of supply strategies, strategy development process and the internal and external factors that are influential on the supply strategies were defined in detail. Furthermore, a sample application on the issue was presented. Key Words: Supply Strategies, Supply Concept, Supplier Selection vm
Collections