Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzyürek, Rasim
dc.contributor.advisorKalender, İlker
dc.contributor.authorBarut, Aysun
dc.date.accessioned2020-12-02T13:22:24Z
dc.date.available2020-12-02T13:22:24Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/39870
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı,Türkiye'de yabancı dil olarak Türkçe öğrenmekte olan üniversite öğrencilerinin dil öğrenme stratejileri kullanım düzeylerini tespit etmek ve strateji kullanımlarının, öğrencilerin cinsiyet, dildeki yeterlik düzeyi ve Türkçede yetkin olmaya verilen önem faktörleri doğrultusunda nasıl farklılaştığını belirlemektir. Araştırmanın verilerini Ankara'da bir vakıf ünversitesinde sunulan yabancılara Türkçe derslerine kayıtlı 130 öğrencinin Dil Öğrenme Stratejileri Envanteri (SILL, Version 5.1) ve görüşmeler aracılığıyla toplanan sözlü ve yazılı beyanları oluşturmaktadır. Araştırma sonuçları, öğrencilerin dil öğrenme stratejilerini orta düzeyde (5,0 üzerinden 3,3 ortalama) kullandıklarını göstermiştir. Öğrenciler,stratejiler arasında en çok telafi stratejilerini ve sosyal stratejileri tercih etmektedirler. Meditasyon, günlük tutma vb. duyuşsal stratejiler ise öğrencilerin en az tercih ettikleri stratejilerdir. Ayrıca, araştırma sonuçları dil öğrenme stratejileri kullanım düzeylerinin cinsiyet, yeterlik düzeyi ve Türkçede yetkin olmaya verilen önem faktörlerine göre farklılaştığını göstermiştir.Anahtar Kelimeler: dil öğrenme stratejileri, yabancı dil olarak Türkçe, SILL
dc.description.abstractThis study aims to investigate what strategies are employed by university students in Turkey learning Turkish as a foreign language, and also determine if these strategies differ depending on learner factors such as gender, proficiency level and importance attached to become proficient in Turkish language. The data for the study gathered from the Strategy Inventory for Language Learning (SILL, Version 5.1) and follow-up interviews conducted on 130 university students taking Turkish as a foregin language courses in a non-profit foundation university in Ankara. The results revealed that students use language learning strategies with medium levelof frequency (mean equals to 3.3 out of 5.0). Students preferred to use compensation and social strategies most. Affective strategies such as meditation and keeping a language diary, on the other hand, were the least preferred strategies by students. Moreover, the results showed that language learning strategy use differed depending on gender, proficiency level and importance attached to become proficient in Turkish language.Key words: language learning strategies, Turkish as a foreign language, SILLen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleYabancı dil olarak Türkçe öğrenen üniversite öğrencilerinin kullandıkları dil öğrenme stratejileri üzerine bir değerlendirme
dc.title.alternativeA study on the language learning strategies employed by university students learning Turkish as a foreign language
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmStudy of languages
dc.subject.ytmForeign language learning
dc.subject.ytmForeign language learning strategies
dc.subject.ytmLearning methods
dc.subject.ytmForeign Language Learning Strategy Inventory
dc.subject.ytmStudents
dc.identifier.yokid10078495
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİHSAN DOĞRAMACI BİLKENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid395386
dc.description.pages123
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess