Yetkinlik bazlı mülakat
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu tez çalışmasında, sınırlı bir zaman dilimi içinde adayın ileride gösterebileceği performansım öngörmede en geçerli yöntem olarak görülen yetkinlik bazlı mülakat yöntemi ve uygulaması yer almaktadır. Yetkinlik bazlı mülakat, kişileri bulundukları pozisyonun sahip olması gereken yetkinliklere göre değerlendirerek mevcut durum ile hedeflenen durum arasındaki farkı ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Klasik seçme sistemlerinde, adayların işe uygunluğunu belirlemek için kullanılan en önemli kriter işin içeriğine dayanarak hazırlanan iş gerekleridir. Yetkinliklere dayalı seçim yaklaşımı ise, işin içeriğinden çok adayların söz konusu işte nasıl performans gösterecekleri konusu üzerinde odaklanmaktadır. Geleneksel seçme sistemlerinin, işi yapmak için gerekli donanıma sahip adayları belirleyebildiğine, ancak bu kişilerin işte olağanüstü bir performans sergileyeceklerini garanti edemediğine dikkat çekilmektedir. Bu nedenle sürecin birinci aşaması işte başarıyı ortaya çıkaracak performans kriterlerinin yetkinlikler biçiminde tammlanmasıdır. Gelişen Teknoloji, rekabet koşulları, globalleşme, işverenin beklenti ve hedeflerindeki değişimler, işletmenin nitelik ve etkinliklerindeki gelişmeler nitelikli insan kaynağının önemini arttırmıştır. İnsan kaynağının önemi arttıkça organizasyonlar kişilerin sahip oldukları bilgi ve becerileri arttırmaya, kişilik özelliklerini belirleyip geliştirmeye yönelmişlerdir. Bir işte üstün performans elde etmeye sebep olan, kişinin bilgi beceri ve kişilik özellikleri, yani yetkinlikleri, işletmeler tarafından farkedilmiş, önemleri günden güne daha iyi kavranmıştır. Performansı artırmak ya da üstün performans yaratmanın temel kaynağı da uygun yetkinliklere sahip çalışanları işe almaktır. Yetkinlikler, organizasyonun hedefleri ile uyumlu, kurumsal ve kişisel performans için kritik, gözlemlenebilir, ölçümlenebilir ve ayırt edici davranışlardan oluşmakta olup, yüksek performansı yakalamak için önemli merkez noktalandır. Yetkinliğin bir araç olarak kullanılabilmesi, bunun için de gözlenebilir olması gerekmektedir. vıYetkinlik bazlı yapılandırılmaya gidildiğinde işletmedeki tüm pozisyonlar için gerekli yetkinlik seviyelerinin ve derecelerinin belirlenmesi, bunun göstergesi kabul edilen davranış tanımlarının oluşturulması gerekmektedir. Bütün bunların organizasyondaki vizyon, misyon, değerler, stratejiler ve örgüt kültüründen elde edilebilmesi sistemin uygulanabilirliği açısından önemlidir. Firma kültürüne uyum sağlayabilecek ve başarısına katkıda bulunabilecek düzeyde bireyleri işe almak, günümüzün rekabete açık piyasasmda seçme ve yerleştirme de ana stratejilerden biri olarak kabul edilmektedir. vıı ABSTRACT In this study,in a restricted time period »considered as the best method for guessing the performance of a candidate the competence based conversation method and its application takes place. The competence based conversations evaluating the people according the compotences that their position must have, aim to make the differences clear beetwen the real existing situation and aimed position. In classical evaluation systems, the most important criteria for determining the appropriation for the job are the necessities based on the contents of the job. The approach based on the competence is focused on the performance rather than the contents of the job. It must be noted that the traditional evaluating systems have the ability to determine the suitable canditates but not guarante that they could perform the high performance. So that, the first step for the process is the define the performance criteria in terms of competences. Growing technology, the conditions for challenging, globalisation, the expections of the employer and the change of the aims, the capabilities of the firm and the growth of its activities increased the importance of human sources. When the importance of human source have increased the organizations tend to increase the ability and capability of the people and determine the personal characteristics and improve them. The cause for high performance, the characteristics and personel abilities namely competences are realised by the firm and more investigated.The main source of increasing the performance and create the high performance is the give the job appropriate people. The competence, made up of the behaviors suiting the aims of the organization, critical to personel and public performance, observable, measurable and distinguishable, is the important central point to reach the high performance. The competence must be used as a tool,and for this it must be observable. When we apply the competence based structure, it's necessary to determine the competence levels and degrees. It's important since the system can be applied. In our current media, one of the main strategies is to give the job to the people that can contribute to the success and suit the culture of the firm. vin
Collections