Yabancı dil öğreniminin öğrenciler üzerindeki ekinsel etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Öz Tarih boyunca birtakım dillerin diğerlerine oranla daha çok yayılmasına ve daha çok kişi tarafından kullanılmasına tanık olunmuş olsa da, hiçbir dil bugün İngilizcenin sahip olduğu oranda kullanıcı sayısına ve kullanım alanına erişememiştir. Küreselleşmenin de katkısıyla uluslar arası dil olma özelliği perçinlenmiş olan İngilizcenin bu ivmeli yayılması bu yandan ekinsel zenginleşmeye yol açtığı ve toplumlar arası iletişimi olanaklı kıldığı için olumlu karşılanmakla birlikte, beraberinde birtakım toplumsal ve ekinsel kaygılan da gündeme taşımıştır. İngilizce kullanımının hızlı yayılması, İngilizcenin diğer dillerin kullanımına zarar verip yok olmalarına neden olduğu varsayımından yola çıkılarak dil yayılımcılığı olarak, beraberinde birtakım toplumsal ve ekinsel değerlerin de yerel değerlerin yok olması pahasına dünya üzerinde yayılmasına neden olduğu varsayımından ötürü de ekinsel yayılımcılık olarak algılanmaktadır. Ülkemizde yabancı dil olarak öğretimi ve öğrenimi yaygın olarak yapılmakta olan İngilizcenin öğreniciler üzerindeki etkileri ile ilgili olarak da sezgisel ve çıkarana dayalı birçok yorum yapılmıştır. Yabancı dilden ana dile aktarılan öğelerle Türkçenin yıprandığı yolunda birçok yorum yapılmış olmasına rağmen bu alanda bilimsel verilere dayalı bir çalışmaya olanak sağlayacak bir araç bulunmamaktadır. Bu çalışmada yabancı dil öğreniminin öğrenicilerin anadil kullanımları ve kendi ekinleri üzerinde olumsuz bir etki bırakacak herhangi bir değişime neden olup olmadığım saptamaya dönük ölçme aracı geliştirmede kullanılmak üzere bir model oluşturulmuş ve bu modelin seçilen bir kitle ile uygulaması örneklenmiştir. Birinci bölümde çalışmanın sunuşu ve konuyla ilgili tanım, kavram ve görüşlerin bulunduğu ilgili artalan bilgisi yer almaktadır. Çalışmanın ikinci bölümünde, yabancı dil öğreniminin öğreniciler üzerindeki dilsel ve ekinsel etkilerini saptamaya dönük ölçme aracı geliştirmede kullanılmak üzere hazırlanan bir model önerisi ile birlikte bu modelin seçilen bir kitle ile örnek uygulaması, elde edilen bulgular, bunların değerlendirmesi ve yorumu bulunmaktadır. Çalışmanın üçüncü ve son bölümünde ise, önceki bölümde önerisi ve uygulaması sunulmuş olan modelin eleştirisi ve başka kullanıcılar tarafından sonraki kullanımlarına dönük öneriler yer almaktadır. ABSTRACT Although, some languages have spread and have been used more in comparison with other languages throughout history, none has reached the number of users and areas of use that English, today, has. Though this accelerated spread of English, whose strength as an international language has increased by the introduction of globalization, is regarded affirmative as it is considered to facilitate cultural richness and enable communication among societies, it has also brought about some social and cultural doubts along with it. The quick spread of English is regarded as linguistic imperialism since it is assumed to harm the use of indigenous languages and cause them to disappear; and as cultural imperialism because of the assumption that it carries some social and cultural values and spreads them at the expense of indigenous cultural values. In Turkey, where widespread teaching and learning of English as a foreign language take place, quite a number of comments about the effects of English on learners have been made which are based solely on intuition and inference. Although lots of comments have been made claiming that Turkish is damaged because of direct transfer of elements that exist in foreign languages, there are no means which will enable a research which is based on scientific data on this issue. In Ibis study, a model which has been developed to be used for constructing a means of measurement to determine whether foreign language learning causes any negative effects on learners' culture and their use of mother tongue is presented along with its sample application on a group of learners. The first part of this study includes presentation and literature review that consists of definitions, concepts and opinions on the issue. The second part includes the proposal of a model to be used for constructing a means of measurement to determine linguistic and cultural effects of foreign language learning on learners and its sample application along with the findings obtained, their evaluation and related comments. The last part presents a short overview of the study, a criticism and suggestions for the later use of the model that has been proposed. m
Collections