İşletmede temel yetkinliklerin tanımlama sürecinde porter`ın rekabet avantajı teorisi temel alınarak strateji geliştirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Artan rekabet ortamında faaliyet gösteren işletmeler için günümüzde `Rekabet Avantajı` kavramı gittikçe daha fazla önem kazanmakta ve sürdürülebilir rekabet avantajı elde edilebilmesi için farklı stratejiler üzerinde durulmaktadır. işletmelerin basan ile faaliyetlerini sürdürerek, rakiplerine göre rekabet avantajı sağlamaları ve bunun sonucunda da ortalama üstü getiri elde etmeleri ayrıcalıklı ürünler veya hizmetler geliştirerek, müşteriler için değer yaratmalarına bağlı olmaktadır. Bunun için önerilen stratejik yaklaşımlardan biri de tez kapsamında inceleyeceğimiz `Temel Yetkinlikler` kavramıdır. Temel Yetkinlik Yaklaşımını literatüre kazandıran Gary Hamel ve C.K. Prahalad'a göre; bu değerin yaratılabilmesi, işletmelerin kendilerine özgü olan değerli, nadir, taklit edilemez ve ikame edilemez temel yetkinlikler geliştirmelerine dayalıdır. Belirli bir konuda temel yetkinliğe sahip olan işletmeler, uzmanlaştıkları alan olan bu temel yetkinliklerini farklı ürünlere ve hizmetlere, farklı müşteri kesimlerine yayarak, sürdürülebilir bir rekabet avantajı sağlayabilmekte ve hatta stratejik işbirliklerinde bulunabilmektedirler. işletmelerin rekabet avantajı elde edebilmeleri için öğrenen organizasyonlar olarak zaman içinde temel yetkinlik geliştirmeleri ve sahip oldukları bu temel yetkinlikler sonucunda da, faaliyette bulundukları sektörde rakiplerine göre rekabet avantajı sağlayabilecekleri düşünülmektedir. Sürdürülebilir rekabet avantajı yaratılabilmesi için, işletmelerin ilk olarak işletme içi analiz ile kendi kaynak ve yeteneklerini belirleyerek temel yetkinlik geliştirmeleri ve sahip oldukları bu temel yetkinliklerine göre de dış çevredeki fırsatları değerlendirerek stratejilerini belirlemeleri önerilmektedir. Zaman içindeki değişimlere karşı temel yetkinliklerini koruyabilen ve güncelleyebilen işletmeler, rekabet avantajlarım sürdürebilmede rakiplerine karşı daha güçlü bir hale gelebilmektedirler. VII ABSTRACT Competitive Advantage has gained more importance for the companies that continue their activities in an increasing competitive environment and different strategies are analyzed in order to gain sustainable competitive advantage. Companies can have sustainable competitive advantage against their rivals in the industry and earn above average income by developing differentiated products or services and create a superior value for the customer. One of the strategic approaches that is proposed for competitive advantage is the concept of `Core Competencies` which will be studied in this thesis. According to Gary Hamel and C.K.Prahalad; companies can create a superior value for the customers by developing valuable, rare, inimitable and nonsubstitutable core competencies that are unique for them in the industry. When a company has a core competence, it can achieve sustainable competitive advantage and make strategic alliances by exploiting this competence to varied customer segments, products and services. In order to obtain competitive advantage, companies should develop core competencies by becoming learning organizations. It is recommended to the companies to give priority to explore their resources and capabilities by doing internal analysis and develop core competencies, then determine their core competence based strategies according to the opportunities outside. The companies that maintain their core competencies against the changes, may become more powerful to sustain their competitive advantages in the industry. vm
Collections