Show simple item record

dc.contributor.advisorAteşkan, Armağan
dc.contributor.authorYildirim, Ilgin
dc.date.accessioned2020-12-02T13:21:40Z
dc.date.available2020-12-02T13:21:40Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/39808
dc.description.abstractKanser, günümüzde en yaygın olan hastalıklardan birisidir. Ancak, Türkiye'de buluğ çağındaki gençlerin kanser farkındalıklarını ve kanserle ilgili düşüncelerini inceleyen çok az çalışma bulunmaktadır. Bu çalışma, lise öğrencilerinin (N= 275, %56 kız ve %44 erkek öğrenci) karsinojenik faktörlerle ilgili bilgi düzeyini, kansere karşı tutum ve ilgilerini araştırmıştır. Gerekli veri, üçü Ankara'da biri Erzurum'da bulunan özel okullardan anket aracılığıyla toplanmıştır. Veri analizi Sosyal Bilimler İstatistik Programı (SPSS, v.24.0) ile gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlar `aşırı kilo` dışında öğrencilerin bütün karsinojenik olan ve olmayan faktörleri belirlemede başarılı olduğunu göstermiştir. Ayrıca, katılımcıların çoğu kansere karşı olumsuz düşüncelere sahip olmasına rağmen, kanserden korunma davranışları gösterme eğiliminde değillerdir ve `kanser konusu` nu ilginç bulmadıklarını belirtmişlerdir. Buna ek olarak, kız öğrenciler erkek öğrencilere kıyasla kansere karşı daha olumsuz düşüncelere sahiptir ve daha çok kanserden korunma davranışı gösterme eğilimindedir. Fakat risk faktörleri ve kanser konusuna karşı duyulan ilgi açısından herhangi bir cinsiyet farklılığı bulunmamıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda, mevcut çalışma öğrencilerin kanser bilgi düzeylerinin, kansere karşı tutum ve ilgilerinin belirlenmesinin öğretmenlere, eğitim programları ve ders materyali geliştiren kişilere etkili bir kanser eğitim programı oluşturmak açısından faydalı olacağını ileri sürmektedir.Anahtar Kelimeler: Kanser, risk faktörü, bilgi, bilişsel, davranışsal, duyuşsal, üçlü tutum modeli
dc.description.abstractCancer is one of the most common diseases in recent years. However, there are very few studies which investigate adolescents' cancer awareness and thoughts about cancer in Turkey. This research explored high school students' (N= 275, %56 female and %44 male students) level of knowledge about risk factors, attitudes toward and interest in cancer. The required data were collected from three private schools in Ankara and one private school in Erzurum via questionnaire. Statistical Package for Social Sciences (SPSS, v.24.0) was used to analyze the data. The results indicated that most of the students were successful at identifying cancer risk factors except for `overweight` and all non-carcinogenic factors. In addition, most of the participants had negative attitudes toward cancer, whereas they did not tend to exhibit cancer protective behaviors. Furthermore, most of the participants were not interested in `cancer topic.` In addition, female students had more negative thoughts and tended to exhibit more protective behavior toward cancer than male students. However, no gender difference was found in terms of the students' level of knowledge about risk factors and interest in cancer. In the direction of these results, the current study suggests that exploring high school students' existing level of knowledge, beliefs, attitudes and interests about cancer contribute to teachers, curriculum and lesson material developers to form an effective cancer education.Key words: Cancer, risk factor, knowledge, affect, behavior, cognitive component, tri-partite model of attitudesen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleHigh school students` knowledge level of, attitudes toward and interest in cancer
dc.title.alternativeLise öğrencilerinin kanser bilgi düzeyleri, kansere karşı olan tutum ve ilgileri
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmLevel of knowledge
dc.subject.ytmCognitive behaviours
dc.subject.ytmNeoplasms
dc.subject.ytmAffective behaviours
dc.subject.ytmAffective learning
dc.subject.ytmAffective attitude
dc.subject.ytmAwareness
dc.subject.ytmEducation programs
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.subject.ytmDisease
dc.identifier.yokid10149887
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİHSAN DOĞRAMACI BİLKENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid481222
dc.description.pages128
dc.publisher.disciplineEğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess