The effectiveness of a program designed to prevent problematic internet use among sixth graders
dc.contributor.advisor | Mıchou, Aıkaterını | |
dc.contributor.author | Ataşalar, Jale | |
dc.date.accessioned | 2020-12-02T13:21:38Z | |
dc.date.available | 2020-12-02T13:21:38Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2020-06-05 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/39805 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada kentli ve risk altında olmayan Türk ortaokul öğrencilerinin ihtiyaç doyumu, başa çıkma, bilinçli farkındalık ve problemli internet kullanımıyla (PİK) bağlantılı çevrimiçi davranışlarının neden-sonuçlarının farkındalığı arasındaki ilişkiler incelenmiştir. İlk çalışmada 165 kişilik Türk erken ergen örnekleminde kesitsel araştırma deseni ve ilişki analizi kullanılmıştır. Buna göre, ihtiyaç doyumu ile problemli internet kullanımı arasındaki ilişkiye kaçınan başa çıkma stratejisi kullanmanın ve internet kullanırken bilinçli farkındalığın yüksek olmasının aracılık ettiği bulunmuştur. İkinci çalışmada, on hafta süresince PİK'i önleyici Dijital Yaşam Farkındalığı Sorumluluk Programı uygulanmış ve etkililiği incelenmiştir.Yarı deneysel araştırma deseninde hem niteliksel hem de niceliksel veriler, deney ve kontrol gruplarına uygulanan ön-test, son-test ve izleme testi, PİK, sorumlu internet kullanımı, başa çıkma stratejileri ve psikolojik ihtiyaçlar değerlendirmeleriyle elde edilmiştir. Program uygulanırken kullanılan günlükler ve uygulama sonrası görüşmeler katılımcıların algılarını öğrenmeye yardımcı olurken, aileler çocuklarının internet kullanma davranışlarını raporlamışlardır. Verilerin değerlendirmesinde betimsel istatistik, basit (ikili) korelasyon, ANOVA ve MANOVA, çapraz tablo analizi ve t-test kullanılmıştır. Görüşme verilerinin ve araştırmacının günlüğünün niteliksel analizleri için içerik analizi yapılmıştır.Program, risk altında olmayan ergenlerde sorumlu internet kullanımını artırmada, problemli internet kullanımını ve kaçınan başa çıkma strajesini kullanmayı azaltmada başarılı bulunmamıştır. Ancak bu program öğrencilerde olumlu internet kullanımı, aktif başa çıkma stratejileri ve internet kullanırken anın farkındalığına ilişkin olumlu bilişsel yapılandırmaları sağlamada başarılı bulunmuştur. Programın içeriğindeki ihtiyaç destekleyici unsurda başarıya ulaşılmıştır. Araştırmaya ilişkin çıkarımlar ve öneriler tartışılmıştır. | |
dc.description.abstract | This research investigates the relationship of non-risk Turkish early adolescent urban middle school students' need satisfaction, coping, mindfulness, and awareness of the consequences of online behaviours associated with problematic internet use (PIU). The first of two studies, using a cross-sectional design and Path analysis on a sample of 165 Turkish early adolescents, found that need satisfaction was negatively related to PIU via low avoidant coping and high mindfulness in internet engagement. The second study tested the effectiveness of a 10-week Mindful and Need-supportive Digital Life Responsibility Program in preventing PIU. A quasi-experimental design collected quantitative and qualitative data from experimental and control groups using a pre-test, post-test and follow up, to assess PIU, responsible internet use, coping strategies, and psychological needs. During-intervention diaries and post-intervention interviews sought participant perceptions, including parent reporting on their children's internet use. The data were analysed using descriptive and inferential statistics, viz. bi-variate correlations, MANOVA, ANOVA, cross tabulation analysis, and t-tests. Content analysis was performed for interview data and the researcher's diary. Results showed the program was unsuccessful in increasing RIU, and in decreasing PIU and avoidant coping for not-at-risk adolescents, but successful in forming positive student cognitions regarding harmonious internet use, active coping, and mindfulness during internet use. The need supportive component of the program was successful in promoting student need satisfaction. Recommendations and implications for improvement are discussed. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | The effectiveness of a program designed to prevent problematic internet use among sixth graders | |
dc.title.alternative | Altıncı sınıf öğrencilerinin problemli internet kullanımını önlemek için tasarlanan programın etkililiği | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2020-06-05 | |
dc.contributor.department | Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Unwanted student behavior | |
dc.subject.ytm | Behavior of student | |
dc.subject.ytm | Problem behavior | |
dc.subject.ytm | Teaching curriculums | |
dc.subject.ytm | Preventive intervention | |
dc.subject.ytm | Group education | |
dc.subject.ytm | Education programs | |
dc.subject.ytm | Mindfulness | |
dc.subject.ytm | Internet | |
dc.subject.ytm | Internet use | |
dc.identifier.yokid | 10149564 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İHSAN DOĞRAMACI BİLKENT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 481211 | |
dc.description.pages | 238 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |