20. yüzyılda opera, 20. yüzyıl modernizminin operaya etkileri ve modernist ve postmodernist estetik bağlaminda opera
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
20. yüzyılla birlikte opera sanatında, diğer sanat disiplinlerinde olduğu gibi, biçimselve kavramsal açıdan yeni ve önemli değişiklikler meydana gelmiştir. Bu yenideğişikliklerin opera sanatındaki etkileri dönemin sosyal, ekonomik, siyasal ve kültürelarka planı göz önünde bulundurularak ele alınmalıdır. 20. yüzyıl, hem modernizmihem postmodernizmi bünyesinde barındırdığından, 20. yüzyıl operasını, modernizm vepostmodernizm bağlamında ele alıp incelemek gerekmektedir.Çalışmada, 20. yüzyılda operanın genel durumu, ülkeler bazında ele alınmış; ardındanmodernizmin genel nitelikleri, sanata ve özelde müzik ve operaya etkileri, özellikleFrankfurt Okulu ve Theodor Adorno'nun görüşleri bağlamında açıklanarak, opera vemodernizm ilişkisi, 1900-1950 yılları arasında yazılmış operalar üzerinde incelenmiştir.Hem 20. yüzyıl öncesi, özellikle de 19. yüzyıl Romantik opera geleneğine, hem 20.yüzyıl operasının modernist yaklaşımlarına rastlanabilmesi nedeniyle, opera vemodernizm, 20. yüzyılın ilk yarısına ait operalar üzerinden incelenmiştir. 20. yüzyılınikinci yarısında üretilen operalar ve yeni yönelimleri ve 1980'lerden itibaren operadaetkilerini gösteren postmodernizm ve operaya etkileri belirtilmiş ve örnekler üzerindeaçıklanmıştır.Operaya modernizm çerçevesinden bakmak, 20. yüzyıl operalarının toplumsal, siyasalve kültürel bağlamları içerisinde, tüm gönderme ve alt metinlerinin doğru biçimdeokunmasını sağlayacaktır. Böylece, operayla ilgili tartışmaları tekrar canlandırmak veoperanın 19. yüzyılın ardından sona erdiği fikrini değiştirmek mümkün olabilecektir.Anahtar Kelimeler: Opera, 20. yüzyıl, modenizm, postmodernizm, Significant changes occurred both stylistically and conceptually in opera like in other artisticdisciplines within the 20th century. The effects of these changes in opera must be discussed inthe light of the social, economic, political and cultural background of the period. As the 20thcentury concerned both modernism and post-modernism, the 20th century opera must be dealtin the context of modernism and post-modernism.In the study, the general situation of opera in the 20th century has been evaluated in terms ofcountries; then the general features of modernism and its effects on art and particularly onmusic and opera are explained in the context of especially Frankfurt School and TheodorAdorno?s ideas; the relationship of modernism with the opera is analysed on the operaswritten between 1900-1950. In order to light on both the early 20th century, especially the 19thcentury Romantic opera tradition, and the modernist approaches of the 20th century opera,modernism and opera are discussed on the operas written in the first half of the 20th century.The operas produced in the second half of the 20th century, their new approaches and the post-modernism that has had influences on opera since 1980, and its effects are stated and definedwith examples.Looking at the opera in the framework of modernism allows all the implications and sub-textsto be read truly in the social, political and cultural contexts of the 20th century operas.Therefore it will be possible to arouse the discussions about opera again and to change theidea that opera ended after the 19th century.Key Words: Opera, 20th century, modernism, postmodernism
Collections