İlköğretim müfettişlerinin rol ve davranış boyutu kapsamındaki mesleki etik ilkelere uyma düzeyleri konusundaki ilköğretim müfettişlerinin ve öğretmenlerinin algıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu arastırma, ilkögretim müfettislerinin rol ve davranıs boyutu kapsamındakimesleki etik ilkelere uyma düzeyleri konusundaki ilkögretim müfettislerinin veögretmenlerinin algılarını belirlemek amacıyla yapılmıstır. Arastırma tarama modeli ileyapılmıstır. Arastırmanın çalısma evrini İstanbul ili Anadolu bölümüdür. Arastırmanıniki çalısma grubu bulunmaktadır.Birinci çalısma grubunu Türk Egitim Sisteminin denetim alt sisteminde görevyapan ilkögretim müfettisleri olusturmaktadır. İstanbul ili Anadolu bölümünde görevyapmakta olan ilkögretim müfettislerinin tamamı arastırmaya alınmıstır. Veri toplamaaracı olarak tutum ölçer (24 madde) kullanılmıstır. Toplam 130 tutumölçerden 128'idegerlendirmeye alınmıstır.İkinci çalısma grubunu ise, İstanbul ili Anadolu bölümünde bulunan ve MilliEgitim Bakanlıgı'na baglı resmi ilkögretim okulu sayısı en fazla olan 3 merkez ilçe(Kadıköy, Ümraniye, Pendik) ile okul sayısı en az olan 3 merkez ilçede (Tuzla,Sultanbeyli, Kartal) yer alan 36 ilkögretim okulunda çalısan ögretmenlerolusturmaktadır. Merkez dısında kalan Sile ilçelesi ile okul sayısı çok az olan Adalar, buçalısmanın evrenine alınmamıstır. Veri toplama aracı olarak aynı tutum ölçerkullanılmıstır. Bu alt evrene toplam 662 tutum ölçer uygulanmıstır. Tutum ölçerlerin481 tanesi degerlendirmeye alınmıstır.Toplanan verilerin analizinde sıklık tabloları, merkezi ve yaygınlık ölçüleri iledegiskenlerin ikili gruplamasında bagımsız gruplarda t-testi, üç veya daha çokgruplamada ise (ANOVA) tek yönlü varyans analizi yöntemi kullanılmıstır. Tek yönlüvaryans analizi ile bulunan farklılıkların hangi yönde oldugunu tespit etmek için Post-Hoc Tukey testi kullanılmıstır.Arastırmanın bulgularına göre; müfettisler, meslektaslarının etik ilkelere uymadüzeylerinin her iki boyuta iliskin olarak ve genel olarak ?çok? oldugunudüsünmektedirler.Ögretmenler, ilkögretim müfettislerinin etik ilkelere uyma düzeylerinin her ikiboyuta iliskin olarak ve genel olarak ?orta? düzeyde oldugunu düsünmektedirler.Ögretmenler, ilkögretim müfettislerinin rol boyutundaki etik ilkelere uymadüzeylerinin, davranıs boyutundakilere uyma düzeylerinden daha fazla oldugunubelirtmislerdir.İlkögretim müfettisleri, meslektaslarının rol ve davranıs boyutları kapsamındayer alan mesleki etik ilkelere uyduklarını ifade ederken, ögretmenler daha azuyduklarını ifade etmislerdir. İlkögretim müfettisleri ve ögretmenlerin algılarındadavranıs ve rol boyutunu olusturan tüm maddeler göreve göre istatistiksel olarakanlamlı farklılık göstermistir .Ögretmenlerin, ilkögretim müfettislerinin rol ve davranıs boyutlarındaki meslekietik ilkelere uyma düzeylerine iliskin algıları ile kisisel degiskenlerden cinsiyet arasındaanlamlı bir fark çıkmamıstır. Buna karsın kıdem ve brans degiskeni açısından anlamlıfarklılıklar saptanmıstır.İlkögretim müfettislerinin, meslektaslarının rol ve davranıs boyutlarındakimesleki etik ilkelere uyma düzeylerine iliskin algıları ile kisisel degiskenlerden cinsiyetarasında anlamlı bir fark çıkmamıstır. Ancak kıdem degiskenine göre anlamlı birfarklılık saptanmıstır. This study has been carried out with the goal of determining primary schoolinspectors' and teachers' perceptions of levels of adherence to professional ethicalprinciples with regard to the role and behavioural dimensions of primary schoolinspectors. The study was done with a screening model. The geographical scope of thestudy was the Anatolian region of Istanbul province. The study comprised two groups.The first group consisted of primary school inspectors working in the inspectionsubsystem of the Turkish Education System. All primary school inspectors working inthe Anatolian region of Istanbul province were included in the study. As a means ofcollecting data, a questionnaire (24 questions) was used. 128 out of a total of 130questionnaires were evaluated.As for the second group, it consisted of teachers working in 36 primaryschools from the three central districts in the Anatolian region of Istanbul which havethe highest number of official primary schools attached to the Ministry of Education(Kadıköy, Ümraniye and Pendik) as well as from the three with the lowest number(Tuzla, Sultanbeyli and Kartal). The districts of Sile, which lies outside the centre, andAdalar, which has a very low number of schools, have not been included in this study.As a means of collecting data, the same questionnaires were used. A total of 662questionnaires were hand out to this group. 481 of the questionnaires were evaluated.Frequency tables were used in the analysis of the data collected; the t-test in thatof centralisation and distribution measurements and the grouping of variables into twoindependent groups; one-way Analysis of Variance (ANOVA) in that of variables ingroupings of three or more. In order to determine exactly how the differences found byone-way ANOVA were, the Post-Hoc Tukey test was used.According to the findings of this study, inspectors think the level of theircolleagues' adherence to ethical principles to be 'high' in relation to the role andbehavioural dimensions and in general.Teachers think the level of inspectors' adherence to ethical principles to be'medium' in relation to both dimensions and in general.Teachers specified that primary school inspectors' levels of adherence to ethicalprinciples in the role dimension were higher than that in the behavioural dimension.While primary school inspectors expressed their colleagues' adherence toprofessional ethical principles in the role and behavioural dimensions, they stated thatteachers adhered less. In the primary school inspectors' and teachers' perceptions, allthe elements that account for the behavioural and role dimensions showed a statisticallymeaningful difference depending on which job.There was no meaningful difference between teachers' perceptions of the levelsof inspectors' adherence to professional ethical principles in the role and behaviourdimensions and 'gender', one of the personal variables. On the other hand, importantdifferences were established with regard to the 'seniority' and 'subject' variables.There was no meaningful difference between primary schools inspectors'perceptions related to the levels of their colleagues' adherence to professional ethicalprinciples in the role and behaviour dimensions and 'gender', one of the personalvariables. However, an important difference was established according to the 'seniority'variable.
Collections