Onuncu sınıf öğrencilerinin matematik başarılarını açıklayıcı bir model çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalısmada 10. sınıf öğrencilerinin, matematik basarıları ile matematikle ilgiliakademik benlikleri, matematik kaygıları, matematiğin doğasına iliskin inanısları,geçmis matematik basarıları ve mantıklı düsünme yetenekleri arasındaki açıklayıcıve yordayıcı iliskiler örüntüsü incelenmistir. Çalısmaya bir devlet lisesine devameden 348 onuncu sınıf öğrencisi katılmıstır. ?liskisel tarama türünde olan çalısmadaöğrencilerin matematikle ilgili akademik benlik kavramlarını ölçmek için Brookover,Erikson ile Joiner (1967) tarafından gelistirilen ve Senemoğlu (1990) tarafındanTürkçe'ye uyarlanan ?Akademik Benlik Kavramı Ölçeği? kullanılmıstır.Öğrencilerin matematik kaygıları Erktin (1989) tarafından gelistirilen ?MatematikKaygısı Ölçeği? ile ölçülmüstür. Öğrencilerin matematiğin doğasıyla ilgiliinanıslarını ölçmek için Collier (1972) tarafından gelistirilen ve Türkçe'yeuyarlaması arastırmacı tarafından yapılan ?Matematik ve Matematik Öğretimiyle?lgili ?nanıslar Ölçeği?nin ?Matematikle ?lgili ?nanıslar? alt boyutu kullanılmıstır.Öğrencilerin mantıklı düsünme yeteneklerini belirlemek amacıyla Tobin ve Capie(1981) tarafından gelistirilen ve Geban, Askar ile Özkan (1992) tarafından Türkçe'yeuyarlanan ?Mantıksal Düsünme Yeteneği Testi? kullanılmıstır. Geçmis matematikbasarısı, öğrencilerin 2005-2006 Öğretim Yılı dokuzuncu sınıf birinci dönemmatematik dersi karne notları ile ölçülmüstür. Öğrencilerin 2006-2007 öğretim yılıonuncu sınıf birinci dönem matematik dersi karne notları ise matematik basarı ölçüsüolarak kabul edilmistir. Arastırmanın bulguları, matematik basarısı, matematikleilgili akademik benlik, matematiğin doğasıyla ilgili inanıslar, matematik kaygısı,mantıklı düsünme yeteneği ve geçmis matematik basarısı arasındaki tüm ikiliiliskilerin anlamlı olduğunu ortaya koymaktadır. Model analizi sonuçlarına göresadece geçmis matematik basarısı ve matematikle ilgili akademik benlik kavramınınmatematik basarısını doğrudan anlamlı bir sekilde yordadığı bulunmustur. Matematikkaygısı ve matematiğin doğasıyla ilgili inanıslar matematikle ilgili akademik benlikvasıtası ile matematik basarısını etkilemektedir. Mantıklı düsünme yeteneğininmatematik basarısının doğrudan anlamlı bir yordayıcısı olmadığı ancak arastırmanındiğer bağımsız değiskenler aracılığıyla dolaylı bir sekilde matematik basarısıylailintili olduğu belirlenmistir. Böylece gelistirilen modelle matematik basarısındakivaryansın %48'nin açıklanabildiği görülmüstür.Anahtar Kelimeler: Geçmis matematik basarısı, matematikle ilgili akademik benlik,matematik kaygısı, matematiğin doğasıyla ilgili inanıslar, mantıklı düsünmeyeteneği, matematik basarısı, matematik basarısının yordanması. In this study the relationships between 10th grade students? mathematicsachievement and mathematics self-concept, mathematics anxiety, beliefs aboutnature of mathematics, and prior achievement were investigated. The sample of thestudy consisted of 348 tenth grade students from a public school. For thiscorrelational study, students? academic self-concept was measured by ?Self Conceptof Mathematics Academic Ability Scale? developed by Brookover, Erikson andJoiner (1967) and adapted into Turkish by Senemoğlu (1990). Students? beliefs aboutmathematics is measured by ?Beliefs About Mathematics Subscale? of ?BeliefsAbout Mathematics and Mathematics Instruction Scale? developed by Collier (1972)and adapted into Turkish by the researcher. For the assessment of mathematicsanxiety, ?Mathematics Anxiety Scale? developed by Erktin (1989) was used.Students? logical thinking ability was measured via the ?Test of Logical ThinkingAbility? developed by Tobin and Capie (1981) and adapted into Turkish by Geban,Askar and Özkan (1992). Prior mathematics achievement was measured by students?9th grade mathematics grades in the fall term of 2005-2006 academic year. Students?10th grade mathematics grades in the fall term of 2006-2006 academic year wereused as a measure of mathematics achievement. The findings of the study revealedthat the relationships between mathematics achievement, self-concept related tomathematics, mathematics anxiety, beliefs about mathematics, logical thinkingability and prior mathematics achievement were statistically significant. Based on themodel developed in the study, it was found that only prior mathematics achievementand mathematics self-concept variables were significant direct predictors ofmathematics achievement. Mathematics anxiety and beliefs about mathematicsaffected mathematics achievement indirectly through academic self-concept. It wasidentified that logical thinking ability was not a significant direct predictor ofmathematics achievement, however it was indirectly related to mathematicsachievement with the mediation of other independent variables of the study. It wasobserved that the model developed in the study explained 48% of variance onmathematics achievement.Key Words: Prior mathematics achievement, mathematics self-concept,mathematics anxiety, beliefs about nature of mathematics, logical thinking,mathematics achievement, predictive modeling of mathematics achievement.
Collections