Peter Shaffer`s obsessional `Myths/Religions`:Amedeus, Equus and Yonadab from a psychoanalytic point of view
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yirminci yüzyıl Batı dünyasında din kavramı köklü bir değişime uğramış gibi görünmektedir; birey, Ortodoks bir inanç sistemine bağlı kalmaktansa, kendine ait özel bir inanç geliştirmeyi tercih etmiştir. Peter Shaffer 'in oyunlarında genellikle bu tür saplantılar kişisel inanç kavramı çerçevesinde ele alınıyor. Bu kişisel inanç kavramı Peter Shaffer 'in özellikle Amadeus. Eguus ve Yonadab eserlerindeki baş oyun kişilerinde kendini açıkça gösterir. Her üç oyunda da, kişisel inançların saplantı haline gelmesinin bireyin toplumsal yaşantıdan soyutlanmasına yol açtığı düşüncesi işlenmektedir. iv ABSTRACT PETER SHAFFER'S OBSESSIONAL `MYTHS / RELIGIONS` Amadeus. Equus and Yonadab from a Psychoanalytic Point of View. Maryam Soleimani Ardekani M. A. Thesis in English Literature. Advisor: Dr. Laurence Raw. September, 1992. The notion of religion in the western world seems to have undergone a radical change in the twentieth century; the individual, instead of cherishing an orthodox belief in God, has rather preferred to develop a `private myth` of his/her own, which is in fact engendered by the individual's obsessions. Peter Shaffer frequently displays such an obsession with myth/religion in his plays, especially in Amadeus. Equus and Yonadab. In these plays, Shaffer depicts the predicament one finds oneself in once the individual becomes an out cast, when this obsession becomes so eccentric as to make him/her unable to integrate with society. m
Collections