Duygudurum bozukluklarında çocukluk çağı travmalarının bilişsel işlevler üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Duygudurum bozukluklarında ötimik dönemde devam eden bilişsel işlev bozuklukları günümüze kadar yapılmış birçok çalışmayla gösterilmiştir. Çocukluk çağı travmalarının bilişsel işlevlerde bozulmaya yol açabilecek önemli faktörlerden biri olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı, bipolar bozukluk tip 1 (BB1) ve bipolar bozukluk tip 2 (BB2) ile unipolar depresyonda (UD) çocukluk çağı travmalarının bilişsel işlevler ve duygusal zeka üzerine etkilerini incelemektir. Bu amaçla 01.01.2019 – 30.06.2019 tarihleri arasında Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Psikiyatri Anabilim Dalı polikliniklerine başvuran, klinik görüşme ile DSM-5 tanı kriterlerine göre bipolar bozukluk tip 1, bipolar bozukluk tip 2 ve unipolar depresyon tanısı konan, remisyonda olan ve araştırmaya dahil edilme kritlerlerini karşılayan 20 BB1, 21 BB2, 20 UD ve 20 sağlıklı kontrole Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği, California Sözel Öğrenme Testi, Stroop testi, İz Sürme A ve B testleri, Wisconsin Kart Eşleme Testi, Kent EGY ve Porteus Labirentleri testleri ile Bar-On Duygusal Zeka Ölçeği uygulanmıştır. Çalışmamız BB1 grubunun bellek, dikkat ve yürütücü işlevler, BB2 ve UD gruplarınınsa dikkat ve yürütücü işlev alanlarında kontrol grubuna kıyasla daha düşük performans gösterdiğini saptamıştır. Çalışmamız BB1, BB2 ve UD gruplarında strese dayanıklılık puanlarının kontrol grubuna kıyasla daha düşük olduğunu saptamıştır. Çalışmamız BB1, BB2, UD ve kontrol gruplarında çocukluk çağı travmalarının dikkat işlevlerini olumsuz yönde etkilediğini saptamıştır. Çalışmamızın sonuçları hem sağlıklı hem de psikiyatrik bozukluğu olan kişilerde çocukluk çağı travmalarının dikkatteki bozulma üzerine yordayıcı etkisinin olduğunu göstermektedir. Cognitive dysfunctions that continue in the euthymic period in mood disorders have been demonstrated by many studies conducted to date. It is tought that childhood traumas are one of the important factors that can lead to impairment in cognitive functions. The aim of this study is to investigate the effects of childhood traumas on cognitive functions and emotional intelligence in bipolar disorder type 1 (BD1) and bipolar disorder type 2 (BD2) and unipolar depression (UD). For this purpose, participants were selected between the dates of 01.01.2019 - 30.06.2019, among the patients who applied to the outpatient clinics of Eskişehir Osmangazi University Department of Psychiatry and were diagnosed with bipolar disorder type 1, bipolar disorder type 2 and unipolar depression according to DSM-5 diagnostic criteria, and who were in remission. In total, 20 BD1, 21 BD2, 20 UD and 20 healthy controls met inclusion criteria and were included in the research. Childhood Traumas Questionnaire, California Verbal Learning Test, Trail Marking Tests A and B, Wisconsin Card Sorting Test, Kent EGY and Porteus Labirents tests and Bar-On Emotional Intelligence Questionnaire were applied to all participants. Our study found that BD1 group performed lower in memory, attention and executive functions, and BD2 and UD groups in attention and executive functions compared to the control group. Our study found that stress resistance scores were lower in BD1, BD2 and UD groups compared to the control group. Our study found that childhood traumas negatively affect attention functions in BD1, BD2, UD and control groups. The results of our study shows that childhood traumas have a predictive effect on impaired attention in both healthy controls and psychiatric patients.
Collections