Fen bilimleri dersi öğretim programının TEOG ve TIMSS sınavları kapsamında incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Uygulanmakta olan fen ve teknoloji öğretim programı ile öğrenciler hem TEOG gibi ulusal hem de TIMSS gibi uluslararası düzeyde sınavlara girmektedir. İlgili kişi ve kuruluşlar bu sınavdan alınacak puanlarla yakından ilgilenmektedirler. Bu durumda da eğitim yapıcıları eğitim programlarındaki değişiklikleri sözü edilen bu sınavlardan alınan sonuçlara göre yapılandırmakta diğer taraftan veliler de eğitim kalitesini bu puanlara göre değerlendirmektedirler. Bu çerçeveden yola çıkarak, TIMSS 2015 fen bilimleri kazanımlarının, ortaokul 8.sınıf Fen Bilimleri Öğretim Programı (FBÖP) ve 2015-2016 dönemi TEOG fen bilimleri sorularının kazanımları ile içerik açısından tutarlılığını değerlendirmek eldeki araştırmanın temel amacını oluşturmaktadır.Bu çalışmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Veri kaynağı olarak FBÖP ve TIMSS fen bilimleri kazanımları ile TEOG 2015-2016 yılı soru ve kazanımları, görüşme yapılan öğretmenlerden yararlanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen Doküman İnceleme Matrisleri kullanılmış, öğretmenler ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Çalışma grubu olarak 8 devlet okulu ve 8 özel okul fen bilimleri öğretmeni seçilmiştir. Elde edilen dokümanlar dokuman analizi ile ve görüşmelerden elde edilen veriler ise içerik analizi ile analiz edilmiştir.Araştırmada elde edilen bulgulara göre 2015-2016 Eğitim-Öğretim yılı TEOG sorularının 8. Sınıf FBÖP'de yer alan kazanımların bir kısmı ile ilişkili olduğu dolayısıyla TEOG fen bilimleri sorularının TIMSS sınavına göre kapsam geçerliliğinin düşük olduğu ortaya çıkmıştır. TIMSS 2015 ve 8. Sınıf FBÖP'nin en çok Fizik, en az ise Kimya öğrenme alanında kazanım ve içerik olarak uyumlu olduğu görülmüştür. Öğretmenler, TIMSS uygulamasında istenen başarının elde edilememesinin sebepleri olarak eğitim ve algı temaları altında okul, ders kitabı, sınav sistemi, öğretim programı, öğretmen eğitimi yetersizliği, öğrenci algısı ve veli algısı olarak ifade etmişlerdir.Anahtar kelimeler: TIMSS, TEOG, Fen Bilimleri Öğretim Programı, Öğrenme Alanı, Kazanım Having received education based on the science and technology curriculum currently in use, students take both national exams such as the TEOG and international exams such as the TIMSS. Related persons and institutions are closely interested in the results obtained in these exams. In this case, education-makers design the changes to be made to education curricula based on the results of these exams while parents also consider the quality of education based on these results. Based on these, the main aim of this research is to assess the content consistency of the TIMSS 2015 science achievement with the 8th grade Science Curriculum (FBÖP) achievement and with the 2015-2016 TEOG science achievement.Case study which is a qualitative research design method was used in this research. Data sources were the FBÖP and TIMSS science achievements and the 2015-2016 TEOG items and achievements as well as teachers who were interviewed. Document Review Matrices developed by the researcher were used as a tool to collect data and semi-structured interviews were made with teachers. The working group consisted of 8 public school and 8 private school science teachers. Documents gathered were analyzed through document analysis and data collected from interviews was analyzed through content analysis.The findings of the study revealed that the 2015-2016 TEOG items were related with some of the achievements covered in the 8th grade FBÖP and thus the content validity of TEOG science items were low compared to the TIMSS exam. It was found that the TIMSS 2015 and the 8th grade FBÖP were most compatible in terms of achievement and content in the learning domain of Physics and least compatible in Chemistry. The teachers participating in the research listed the reasons for the failure to achieve the desired success in applying the TIMSS as insufficiency of school, text book, exam system, curriculum and teacher training, and student perception and parent perception.Key words: TIMSS, TEOG, Science Curriculum, Learning Domain, Achievement
Collections