Devlet ve vakıf üniversiteleri hazırlık okullarında yetenek yönetimi uygulamaları ve okutmanların iş doyumu ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnsan gücü, eğitim örgütlerinde de diğer örgütlerdeki gibi fark yaratıcı bir güce sahiptir. İnsan gücünü örgüt için daha verimli hâle getirebilmek için iş doyumu, motivasyon, örgütsel bağlılık gibi konular, diğer örgütlerde olduğu gibi eğitim örgütleri için de oldukça önemlidir. Modern çağda daha da önemli olan, yetenekli ve fark yaratabilecek çalışanları örgüt amaçlarına ulaşmada ve modern dünyaya uyumda daha etkin kullanabilmektir. Eğitim örgütlerinin en önemli alt birimlerinden olan üniversiteler ise hem akademik hem de eğitim misyonlarını daha etkin gerçekleştirmek için yetenekli çalışanlarını daha fark yaratıcı kullanmak ve çalışanlarının iş doyumunu, motivasyonunu artıracak planlamalar yapmak durumundadır. Bu araştırmanın amacı, İstanbul ilindeki İngilizce hazırlık okullarında yetenek yönetimi uygulamaları ve okutmanların iş doyumu arasında nasıl bir ilişki olduğunu incelemektir. Araştırma, tarama modeli kullanılarak yapılmıtır. Örneklem olarak 2015-2016 akademik yılında İstanbul il sınırındaki devlet ve vakıf üniversitelerinden İngilizce hazırlık okullarında çalışmakta olan okutmanlardan random yöntemi ile 306 okutmana ulaşılmıştır. Araştırmada verilerin toplanmasında Tabancalı ve Korumaz (2015) tarafından geliştirilen yetenek yönetimi ölçeği ve Spector tarafından 1985 yılında geliştirilen iş doyumu ölçeğinin Türkçe versiyonu olmak üzere iki adet likert tipi ölçek kullanılmıştır. Anketler aracılığı ile toplanan veriler SPSS 19.0 programı ile aritmetik ortalama, standart sapma, yüzde, Pearson çift yönlü korelasyon ve çoklu regresyon analizi ile değerlendirilmiştir.Araştırmaya göre, hazırlık okullarındaki yetenek yönetimi uygulamaları ( = 3.79) ve okutmanların iş doyum düzeyleri ( = 3.19) orta düzey olarak saptanmıştır. Araştırma bulguları yetenek yönetimi ölçeğinin alt boyutları olan hedef ve stratejilerin belirlenmesi (r = .619, p.01), kilit pozisyonların belirlenmesi (r = .586, p.01), eğitim ve geliştirme (r = .600, p.01), performans değerlendirme (r = .517, p.01), kariyer geliştirme (r = .586, p.01) alt boyutları ve iş doyumu arasında orta düzeyde pozitif bir korelasyon saptanmıştır. Ayrıca kariyer geliştirme, hedef ve stratejilerin belirlenmesi alt boyutlarının, iş doyumu düzeyini tahmin etmede yordayıcı olduğu saptanmıştır. Human workforce has a distinctive power to create differences in educational organizations like many other organizations. Job satisfaction, organizational commitment, motivation have high importance to make the human power more efficient to reach educational aims. Even more important in a modern era for these organisations is to utilize the talented and potentially distinctive human workforce as a means of improving and adapting the organization in line with modern needs. Universities, having both academic and teaching purposes, should utilize the talented educators,practitioners, and look for ways and plan to improve their job satisfaction .The purpose of this research is to determine the relationship between talent management applications in English preparatory schools in Istanbul and the job satisfaction level of the instructors of English in these schools.The research is based on reciprocal relationship and random research modal. The sample population of 306 instructors was randomly selected among the instructors who work for preparatory schools at state and private universities within the border of Istanbul in 2015-2016 academic year. In this research talent management scale developed by Tabancalı and Korumaz (2015) and a Turkish version of the job scale developed by Spector (1985) was used to determine the level of job satisfaction and talent management applications. SPSS 19.0 are used to analyse the data in terms of arithmetic means(x), standard deviations (s), percentages (%) and frequencies (f) and Pearson moments two tailed correlation coefficient and regression methods. According to the research findings, talent magement applications in English prepatory schools in İstanbul schools ( = 3.79), and job satisfaction of instructors ( = 3.19) are at a medium level. The findings show that facets of talent management scale such as setting targets and strategies (r = .619, p.01), determining key positions (r = .586, p.01), education and training (r = .600, p.01), performans evaluation (r = .517, p.01), career development (r = .586, p.01) has a medium positive correlation with overall overall job satisfaction of instructors in preparatory schools. The two facets of talent magement scale, setting targets and strategies and career development, have a predictive value for overall job satisfaction.
Collections