İnovasyon türleri ve performans ilişkisinde teknoloji yeteneği ve örgütsel öğrenmenin aracı rolü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmamızda kamu sektöründeki eğitim kurumlarında inovasyon türleri ile okul performansı arasındaki ilişkide teknoloji yeteneği ve örgütsel öğrenmenin aracı rolü incelenmiştir. Okul performansını arttırdığı düşünülen ancak çoğu kez performans üzerinde anlamlı bir etkisi olmayan uygulamalar ve yatırımlar yerine hangi tür inovasyonun okul performansına daha fazla katkı sağladığı araştırılırken, teknoloji yeteneği ve örgütsel öğrenmenin okul performansı üzerinde aracı bir rolünün olup olmadığı araştırılmıştır. Eğitim kurumlarının varlıklarını sürdürebilmeleri ve üst düzey bir performans sergileyebilmeleri öncelikle çevresel değişimleri algılayabilmelerine ve bir bütün olarak çevresel değişikliklere uygun yenilikler geliştirebilmelerine bağlıdır. Değişim ve gelişimin kesintisiz bir süreç olduğu gerçeğinden hareketle bu değişim ve gelişimleri içselleştirme sürecinde değişim ve yeniliklere uyum sağlanması aşamasında inovasyonun okullar açısından hayati öneme sahip olduğu görülmektedir. Bu nedenle okulların varlığını sürdürebilmeleri ve gelişimlerini sağlayabilmeleri için okul performansı ve inovasyonun birlikte ele alınması gerektiği söylenebilir. Ayrıca tek tip bir inovasyona yönelmek bir eğitim kurumunu bütün olarak dönüştürmek için gereken performansı sağlamayabilir. Bu nedenle hizmet inovasyonunun yanında yönetim ve süreç inovasyonlarının da performans üzerindeki etkisi araştırılmıştır.Okul gibi öğrenmenin önemli olduğu örgütlerde örgütsel öğrenme ve teknoloji yeteneğinin inovasyon yaratma gücü dolayısı ile okul performansına etki etme sürecinde aracı rollerinin olup olmadığı incelenerek performansa etki eden kavramlar ortaya çıkartılmak istenmiştir. İstanbul geneli lise ve dengi eğitim kurumlarından orta ve büyük ölçekli ortaöğretim okullarında toplamda 306 idareci ve öğretmen üzerinde anket yöntemi kullanılmıştır. Bağımsız değişkenler olarak ele alınan ürün inovasyonu, yönetim inovasyonu, süreç inovasyonu ile teknoloji yeteneği ve örgütsel öğrenme kavramlarının bağımlı değişken olan okul performansı üzerindeki etkilerini incelemek üzere güvenilirlik analizi, faktör analizi, regresyon analizi SPSS.20.OO İstatistik programı kullanılarak yürütülmüştür.Anahtar Kelimeler: Hizmet İnovasyonu, Yönetim İnovasyonu, Süreç İnovasyonu, Teknoloji Yeteneği, Örgütsel Öğrenme ve Performans. The purpose of this research is to investigate the relationship between the types of innovation such as service innovation, process innovation, management innovation and school performance. Additionally, whether or not there is a mediator role of technological capability and organizational learning on performance will be the focus of this study.Instead of meaningless activities and applications at school which has been thought as the best way to increase the school performance, searching the effect of technological capability and organizational learning on school performance by analyzing the role of types of innovation is the main research subject of this work. Education institutions have to be aware of environmental developments and ready to improve novelties that are proper for the environmental problems to build sustainable schools. Since change and development are uninterrupted process innovation is essential tool to adopt new progress on this stage. That's why innovation and school performance should be analyzed together to provide new improvements and exist long term in education sector. Besides focusing only one type of innovation is not proper way to increase school performance to transform whole institution in terms of educational improvements. The power of technological capability and organizational learning to create innovation in learning organizations which is being significant at learning and thereby the effect of these variables on school performance is main goal of this research.This research has been conducted in public high schools, medium and high scaled ones, in Istanbul. Totally 306 principals and teachers were interviewed. Independent variables are service innovation, management innovation, process innovation and technological ability whereas school performance is dependent variable of this study. Reliability analyze, factor analyze, correlation analyze and regression analyze has made by using SPSS 20.00 program.Keywords: Service Innovation, Management Innovation, Process Innovation, Technological Capability, Organizational Learning and Performance
Collections