Ulusal ve uluslararası giyim markalarını satın alma niyeti üzerinde etnosentrizm, materyalizm ve dindarlığın etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
21. yüzyılda gelir düzeyinin artması, teknolojinin gelişmesi ve küreselleşmenin etkisiyle sosyal hayat hızla değişmiş, tüketim odaklı bir yaşam tarzı ortaya çıkmıştır. Bu değişimler, her alanda olduğu gibi tüketicilerin alışveriş alışkanlığını da etkilemiştir. Geleneksel anlayışta bir kıyafetin uzun süre giyilebilir olması, fiyatının uygun olması, ihtiyacı karşılayabilmesi gibi temel özellikleri önemliyken, günümüzde tüketicilerin alışveriş alışkanlıklarını etkileyen farklı unsurlar ortaya çıkmıştır. Araştırmanın ana konusunu oluşturan etnosentrizm (etnik merkezcilik), materyalizm ve dindarlığın satın alma niyeti üzerindeki etkisini araştırmak için İstanbul'daki 18 yaş ve üzerindeki 201 tüketiciye anket uygulanmıştır. Anketteki sorularla ilişkili olarak materyalizmin `maddiyatın önemi` ve gösterişten uzak yaşam`, dindarlığın `kutsal metinlere inanma` ve `Allah inancı` olmak üzere iki boyutu vardır. Analiz sonucunda etnosentrizmin (etnik merkezcilik) satın alma niyeti üzerinde etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Materyalizmin `gösterişten uzak yaşam` boyutunun satın alma niyeti üzerinde negatif etkisinin olduğu, dindarlığın ise satın alma niyeti üzerinde etkili olmadığı ortaya çıkmıştır. With the effect of increase in income level, development of technology and globalization, social life changed rapidly and a consumption-oriented way of life arose in the 21st century. As in every field, these changes affected shopping habits of the consumers, as well. Whereas main features such as a clothes to be wearable for a long time, its price to be cheap, its affordability of needs were important in traditional approach, different factors affecting shopping habits of consumers have emerged nowadays. 201 consumers at and above the age of 18 in İstanbul were applied questionnaire in order to search the effect of ethnocentrism (ethnic centralism), materialism and religiosity, constituting the main subject of the research, on purchase intention. With respect to the question in the questionnaire, materialism has two dimensions as `the importance of materiality` and `unpretentious life, and religiosity has two dimensions as `belief in the sacred texts` and `belief in God`. As a result of the analysis, it showed up that ethnocentrism (ethnic centralism) had effects on the purchase intention. It came up that the dimension of `unpretentious life` of the materialism had a negative effect on the purchase intention and religiosity had no effect on the purchase intention.
Collections