Yabancı diller yüksekokullarında çalışan öğretim görevlilerinin mesleki gelişime yönelik tutumlarının karşılaştırılması: Yıldız Teknik Üniversitesi ve Altınbaş Üniversitesi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada devlet ve vakıf üniversitelerinin yabancı diller yüksekokullarında çalışan öğretim görevlilerinin mesleki gelişime yönelik tutumlarının karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, ilgili kurumlardan katılımcıların mesleki gelişime yönelik tutumlarının nasıl olduğu ortaya konmakla birlikte, mesleki gelişimin alt boyutları olan, mesleki gelişimden zevk alma, mesleki gelişimi önemseme ve mesleki gelişime dirence yönelik tutumları ile katılımcılara ait demografik özelliklere göre farklılıklar incelenmiştir. Araştırma verileri kolay örnekleme yöntemi kullanılarak, 2018-2019 Akademik Güz Yarıyılında İstanbul'da bulunan bir devlet üniversitesi olan Yıldız Teknik Üniversitesi ve bir vakıf üniversitesi olan Altınbaş Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokullarında çalışan 165 öğretim görevlisinden Çetin (2018)'in geliştirdiği Mesleki Gelişime Yönelik Tutum Ölçeği (MGYTÖ) ile toplanmış olup, analizlerde yüzde, frekans, standart sapma, ortalama, Bağımsız Örneklem T-testi, Tek Faktörlü ANOVA testi ve Pearson Korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Bulgular, katılımcıların mesleki gelişime yönelik tutumlarının olumlu olduğunu, ölçeğin alt boyutlarının her iki kurumda aynı sıralama ile `mesleki gelişimi önemseme`, `mesleki gelişimden zevk alma` ve `mesleki gelişime direnç` olduğu, ancak vakıf üniversitesinde çalışan öğretim görevlilerinin devlet üniversitesindeki meslektaşlarına kıyasla mesleki gelişimi daha çok önemsediği ve mesleki gelişimden daha fazla zevk aldığını göstermiştir. Yüksekokulların kendi içinde yapılan karşılaştırmada, tutumlar ile cinsiyet, yaş, mezuniyet alanı, eğitim durumu, çalışma süresi değişkenleri arasında farklılıklar bulunmuştur. Yüksekokullar arasında yapılan karşılaştırmada ise tutumlara ait farklılıklar cinsiyet, yaş, mezuniyet alanı, lisansüstü eğitim durumu değişkenleri arasında bulunmuş, mesleki deneyim, görev ve tabiiyet değişkenlerinde bulunamamıştır. Devlet üniversitesi ile kıyaslandığında, vakıf üniversitesindeki erkek öğretim görevlilerinin mesleki gelişimi daha çok önemsediği, 30 yaş ve altındakilerin mesleki gelişime daha çok direnç gösterdiği ancak 41 yaş ve üzerindekilerin mesleki gelişimi daha fazla önemsediği ve mesleki gelişimden zevk aldığı görülmüştür. The aim of this study is to compare the state and foundation university instructors' attitudes towards professional development. The study reveals the instructors' attitudes from the schools towards professional development along with existing meaningful differences between getting pleasure from, caring for and resistance to professional development subscales and the demographic features of the participants. The data was collected in 2018-2019 Academic Year, fall term and from 165 instructors working at the state university – Yıldız Technical University's and the foundation university – Altınbaş University's School of Foreign Languages located in Istanbul by using convenient sampling method. Çetin's (2018) Professional Development Attitude Scale was used for data collection and the percentages, frequencies, standard deviation, means, Independent Samples T-test, One-way ANOVA test and Pearson Correlation were used for the data analysis. The findings indicate the participants' attitudes are positive, the order of the subscales for both schools are as `caring for professional development`, `getting pleasure from professional development` and `resistance to professional development` respectively; however, compared to the colleagues from the state university, foundation university participants care more about and get more pleasure from professional development. The comparison of the subscales within the schools revealed that there are differences between the participants' attitudes and the gender, age, graduate area, postgraduate education variables. The comparison between the schools showed that there are differences between the attitudes and the gender, age, graduation area, postgraduation education variables, but not with years of experience, employment status and nationality variables. Compared to the state university, the foundation university participants care more about professional development, the 30 and below age group resists professional development more, but 41 and over age group cares and gets more pleasure from professional development.
Collections