An empirical class analysis based on indebtedness, expenditure and living conditions
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sınıfların yalnızca Marx ve Weber kutuplarında, mülkiyet ilişkileri ya da statü eksenlerinde elealınmaması gerektiğini vurgulayan tartışmalar literatürde kavramların yeniden dönüştürüldüğüya da ampirik yöntemlerin öne çıkarıldığı güncel sınıf yaklaşımlarının oluşmasına yol açmıştır.Sınıfları tek bir bakış açısıyla ele almak elbette oldukça zordur, ancak belirli bir sorudan yolaçıkmak, sistemli bir sınıf tartışmasının başlangıcı olabilir.Bu tez sınıf tartışmasının merkezine ekonomi ve yaşam koşullarını koymaktadır. Bu amaçlaTürkiye İstatistik Kurumu'nun `Gelir ve Yaşam Koşulları Hanehalkı Mikro Veri Seti` ileçalışılmıştır. Bu veri seti yaşam koşulları, borç yükü, çeşitli harcamaları karşılayabilmedurumu, geçinebilme durumu, gelir, mesleki statü, demografik bilgileri kapsayan, kategorikdeğişkenler içermektedir. Bu bilgilere erişmek ne denli önemli olsa da esas soru şu olmalıdır:Burada sınıfları oluşturan nedir? Bu tez, sınıfları hiyerarşik sosyal tabakalar olarak ele alan biryaklaşımdan uzaktır. Bir sınıf şeması oluşturmak ya da hiyerarşik sınıf konumlama belirlemekyerine ekonomi ve yaşam koşullarını literatürde çokça tartışılan, sınıf oluşturabilecek meslekistatü, üretim ilişkilerindeki statü, eğitim ve gelir değişkenleriyle ayrı ayrı bir araya getirmekamaçlanmıştır. Bu amaçla, tezin analiz bölümü iki aşamaya ayrılmıştır. İlk aşamada, ekonomive yaşam koşullarının çok boyutluluğunun sadeleştirilmesi hedeflenmiştir. İncelenen çok yönlüistatistiksel analizler içerisinde, doğrudan kategorik değişkenlere odaklanma imkânı sağladığıiçin çoklu uyum analizinin en doğru yöntem olacağına karar verilmiştir. Analizin her birkategorik değişken için verdiği koordinat değerlerinden yararlanılarak bir ağırlıklandırmayöntemi oluşturulmuştur. Böylece her bir birey, sorulara yönelttikleri yanıtlar doğrultusundabir `birleştirilmiş skor` elde etmiştir. İkinci aşamada ise, bu skorlar ayrı bireylere ait meslekistatü, üretim ilişkilerindeki statü, eğitim ve gelir düzeyi değişkenleriyle bir araya getirilmiştir.Bunun gerçekleştirilmesi için de çoklu uyum analizinin çift yönlü versiyonu olan uyumanalizinden yararlanılmış, her bir değişkenin, birleştirilmiş skorlar ile dağılımı ayrı bir grafiktegösterilmiştir. Böylece literatürde geniş yer kaplayan bu göstergelerin çalışmanın çıkış noktasıolan yaşam koşulları ile nasıl bir dağılım gösterdiği, hangi yaklaşımın ekonomi ve yaşamkoşullarıyla bir arada düşünüldüğünde daha anlamlı sonuçlar verdiği tartışılmıştır. The approaches, which contrast with those of Marx and Weber relying on property relations and status in analyzing classes, lead to emergence of new approaches to the concept of class. These new approaches involve reconstruction of class-related concepts and emphasize the use of empirical methods. To discuss classes on the unidimensional perspective is difficult, however determining a specific question might be an appropriate starting point for a systematic discussion on classes. This paper places economic conditions based on indebtedness, expenditures and livelihood satisfaction at the center of the class discussion. To reach appropriate set of information, `Household Income and Living Conditions Data` published by TurkStat is used. The survey involves several categorical variables on priorities for indebtedness, expenditures, some basic living conditions, livelihood satisfaction, income etc. with demographic, occupational, employment-related information of individuals. In this point, one needs to ask this critical question: What constitute classes here? In fact, the paper supports to approach the classes in a different context than hierarchical social stratification. So, instead of constituting a class schema or hierarchic class positions; living and economic conditions are brought together with basic features which might possibly constitute class structures such as occupational status, status in production relations, education and income. For this purpose, empirical methodology is divided into two steps: In the first step, a simplification of the multidimensionality of economic conditions is aimed. Accordingly, the assumption that each categorical variable would have a different contribution to the whole is accepted and aggregate scores are computed which involve selected 13 categorical variables. Among multivariate analyses, it was decided that Multiple Correspondence Analysis (MCA) would be the most appropriate method since it focuses on categories of each variable. In this regard, coordinate values given by MCA for each category (each response of question) were used, thus each category had obtained a weight. In the second step, these aggregate indicators are brought together with selected features of individuals via correspondence analysis (CA), two-way simple version of MCA. Consequently, an answer is sought for the question, how these indicators, which are extensively covered in the class literature, are distributed against the economic and living conditions. Through this we try to draw conclusions on the choice of appropriate indicators for obtaining more straightforward landscapes of classes in Turkey, which constitutes the main objective of this study.
Collections