Üniversite öğrencilerinin internet bağımlılığının internet`in cazibesi ve öğrenilmiş güçlülük açısından yordanması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin İnternet bağımlılığının, İnternet'in cazibesi, öğrenilmiş güçlülük ve bazı sosyo-demografik değişkenler (cinsiyet, fakülte, İnternet'te günlük geçirilen süre) açısından incelenmesini amaçlayan bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini 2016-2017 Eğitim Öğretim yılında bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 441 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama amacı ile Young İnternet Bağımlılığı Testi Kısa Formu (Kutlu vd., 2016), İnternet'in Cazibesi Ölçeği (Yılmaz, 2012), Rosenbaum Öğrenilmiş Güçlülük Ölçeği (Dağ, 1991) ve araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu (KBF) kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 21.0 paket programından yararlanılarak, Bağımsız Gruplar İçin t-testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; üniversite öğrencilerinin İnternet bağımlılığının cinsiyete ve fakülteye göre anlamlı farklılık göstermediği ancak İnternet'te günlük geçirilen süreye göre anlamlı bir farklılık gösterdiği bulunmuştur. Ayrıca, İnternet bağımlılığı varyansının %38'inin İnternet'in cazibesi ve öğrenilmiş güçlülük ile açıklandığı da sonuçlar arasında yer almaktadır. İnternet'in cazibesinin İnternet bağımlılığını anlamlı şekilde yordadığı, bununla beraber öğrenilmiş güçlülüğün İnternet bağımlılığını anlamlı şekilde yordamadığı bulunmuştur. Bu bulgular doğrultusunda, üniversite öğrencilerine yönelik İnternet kullanım süresini kontrol etme, kullanım amaçları belirleme gibi sağlıklı İnternet kullanımı konularında bireysel ve grup çalışmaları planlanabilir. This research aims to investigate the Internet addiction of university students in terms of the affinity of the Internet, learned resourcefulness and several socio-demographic variables (gender, faculty, daily time spent on the Internet). The sample of the research consists of 441 students at a state university in 2016-2017 academic year. Young Internet Addiction Test Short Form (Kutlu et all., 2016), Internet Affinity Scale (Yilmaz, 2012), Rosenbaum Learned Resourcefulness Scale (Dag, 1991) and Personal Information Form (PIF) developed by the researcher were used to collect data. Independent Sample t-test, one-way ANOVA analysis and Multiple Linear Regression Analysis were used through SPSS 21.0 package program. According to the result of the research, there is no significant difference between the Internet addiction points of university students in terms of gender and faculty but there is a significant difference in terms of time which they spent in a day. The findings of the research demonstrated that 38% of the Internet addiction variance was explained by the affinity of the Internet and learned resourcefulness. It was found that the appeal of the Internet affinity significantly predicted Internet addiction; however, the learned resourcefulness did not significantly predict Internet addiction. Planning personal and group activities to university students about healthy Internet usage such as controlling Internet usage time and being aware of purpose of using Internet can be recommended
Collections