Estimation of trade creating and diverting effects of Turkey-EC customs union on Turkish automotive industry
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET TÜRKİYE- AT GÜMRÜK BİRLİ?İNİN TÜRK OTOMOTİV SANAYİİ ÜZERİNDEKİ TİCARET YARATICI VE SAPTIRICI ETKİLERİNİN ÖLÇÜLMESİ Metin Çelebi Ekonomi Bölümü Yüksek Lisans Tez Yöneticisi: Assist. Prof. Dr. Fatma Taşkın Temmuz, 1995 Bu çalışma, gerçekleşecek bir Türkiye- Avrupa Topluluğu gümrük birliğinin Türk Otomotiv Sanayii üzerindeki ticaret yaratıcı ve saptırıcı etkilerini ölçmeyi amaçlar. Çalışmada mikroekonomik teori tabanlı bir kısmi denge analizi kullanılmıştır. Analize dahil edilen mallar otomobil mal grubu içinde tanımlanan üç farklı malı içerir. Bunlar, yerli üretim malı, üye ülkelerden yapılan ithal malı ve üye olmayan ülkelerden yapılan ithal malıdır. Ticaret yaratıcı ve saptırıcı etkilerin ölçülmesinde kullanılan talep esneklikleri Asymptotically Full Information Maximum Likelihood metoduyla tahmin edilmiştir. Bundan sonra, ticaret yaratımı ve saptırımı, birliğe girişin tarihi ve şartlarına göre oluşturulmuş beş senaryo dahilinde ölçülmüştür. Çalışmanın sonuçları göstermiştir ki; gümrük birliğine girmek (otomobil malları çerçevesinde) Türkiye'nin refah düzeyini her senaryoda artıracaktır ve yerli üretilmiş otomobillere olan talep, senaryoların çoğunda azalacaktır. Anahtar kelimeler: Gümrük Birliği, Ticaret Yaratımı, Ticaret Saptırımı, Türk Otomotiv Sanayii, Esneklik Tahmini iv ABSTRACT ESTIMATION OF TRADE CREATING AND DIVERTING EFFECTS OF TURKEY-EC CUSTOMS UNION ON TURKISH AUTOMOTIVE INDUSTRY Metin Çelebi Master of Economics Supervisor: Assist. Prof. Dr. Fatma Taşkın July, 1995 This study estimates trade creation and diversion effects of the forthcoming Turkey-EC customs union on Turkish Automotive Industry. The study em ploys a microeconomic-theory-based partial equilibrium approach. The prod uct group included in the analysis is the automobiles with three differentiated goods: domestically produced, imported from member countries and imported from non-member countries. Estimation of demand elasticities to be used in the estimation of trade creation and diversion is performed by using the Asymp totically Full Information Maximum Likelihood method. Then, trade creation and diversion effects are estimated for five scenarios about the entrance date to and conditions of joining the customs union. The study concludes that trade creation and diversion effects lead to welfare improvements for each scenario defined, and joining the customs union reduces the demand for domestically produced automobiles in almost each scenario. Key words: Customs Union, Trade Creation, Trade Diversion, Turkish Au tomotive Industry, Elasticity Estimation III
Collections