Ortaokul 7. sınıf Türkçe dersinde uygulanan storyline yönteminin başarıya ve tutuma etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Eğitimde yapılandırmacı anlayışın benimsenmesi ile birlikte eğitimde yeni öğretim yöntem ve teknikleri geliştirme çalışmaları da başlamıştır. Storyline yöntemi de 1980'li yıllarda İskoçya'da öğretmen eğitimleri sırasında ortaya çıkmıştır. Storyline yöntemi bir öykü ekseninde ilerleyerek eğitim faaliyetlerinde öğrenciyi merkeze alan, farklı grup çalışmaları ile yürütülen, öğrencinin derste aktif olarak problem çözmesine katkıda bulunan bir öğretim yöntemidir. Bu araştırmada Ortaokul 7. sınıflarda Storyline yöntemine dayalı olarak işlenen Türkçe derslerinin öğrencilerin Türkçe becerileri üzerindeki başarılarına ve tutumlarına olan etkileri araştırılmaktadır. Araştırmada şu sorulara yanıt aranmaktadır: Türkçe derslerinde Storyline yöntemi uygulanan deney grubu ile bu yöntemin uygulanmadığı kontrol grubu arasında dinleme, okuma, konuşma, yazma becerileri ile Türkçe dersine yönelik tutumları arasında ön test ve son test sonuçları arasında anlamlı bir farklılık var mıdır? Araştırmada ön test son test kontrol gruplu seçkisiz desen kullanılmıştır. Araştırma İstanbul ilinde bir devlet okulunda yer alan ortaokul 7. sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada deney grubunda 28, kontrol grubunda 28 öğrenci bulunmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; Dinleme Başarı Testi, Okuduğunu Anlama Testi, Yaratıcı Yazma Rubriği, Konuşma Becerileri Değerlendirme Ölçeği ve Türkçe Dersine Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verileri nicel yöntemler kullanılarak analiz edilmiştir. Nicel veriler SPSS programı ile değerlendirilmiştir. Araştırma verileri normal dağılım gösterdiği için iki grup karşılaştırmalarında bağımsız gruplar t testi testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre okuma, dinleme, konuşma ve yazma becerilerinin ön test ve son test puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Bu sonuçtan yola çıkarak Storyline yöntemi ile işlenen Türkçe derslerinin, öğrencilerin dinleme, okuma, konuşma, yazma becerilerini olumlu anlamda etkilediği ancak Türkçe dersine yönelik tutumlarını etkilemediği söylenebilir.Anahtar Kelimeler: Yapılandırmacılık, Storyline yaklaşımı, Türkçe, Başarı, Tutum. Efforts to develop new teaching methods and techniques has been started with adopting constructivist understanding in the education. Storyline approach has shown up during teacher training in Scotland in 1980's. Storyline approach is a teaching method which is student-centric in education activity proceeding on the axis of a story, conducting with different group studies, and contributing to students to actively solve problems in the class. In this research, the effects of Turkish class which is taught based on Storyline approach in 7th grade in secondary schools on the students' success and attitude have been searched. Following questions is expected to be replied in this survey: Is there any significant differences between pre-test and post-test results of listening, reading, speaking and writing skills between the experimental group in which the Storyline approach is applied in Turkish lessons and the control group in which this approach is not applied? Is there any significant differences between pre-test and post-test results of attitudes towards Turkish lesson between the experimental group in which the Storyline approach is applied in Turkish courses and the control group in which this approach is not applied? Pre-test and post-test of quasi-experimental design with control group have been used in this survey. The research has been conducted on the students' in 7th grade class in a state school in Istanbul. Research involves 28 students both in the experimental and the control group. The tools for data acquisition are Reading Comprehension Test, Listening Test, Rubric of Creative Writing, Assessment of Speaking Skills, and Attitude Scale for reading, listening, Turkish class. The research has been analysed by using quantitative research methods. Quantitative data has been analysed in SPSS program. Since research data has shown a normal distribution ''Independent Samples t Test'' was used for comparison of two group. According to the findings of this research, a significant difference between the pre-test and post-test result of reading, listening, speaking and writing skills has been observed in favour of experimental group. From this result, it can be said that the activities based on Storyline Approach have positively affected students' skills but not attitudes towards Turkish classes.Key Words: Constructivism, Storyline Approach, Turkish, Success, Attitude
Collections