Sirkülasyon pompalarında kullanılan öne eğimli açık konatlı çarkların teorik ve deneysel incelenmesi
dc.contributor.advisor | Öztürk, Recep | |
dc.contributor.author | Toklu, Ethem | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T10:43:46Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T10:43:46Z | |
dc.date.submitted | 1994 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/394158 | |
dc.description.abstract | Sirkülasyon pompalarında kullanılan, öne eğimli açık kanatlı çarkların incelendiği bu çalışmada, ilkönce teorik arastana yapılmıştır. Serbest akımlı bir pompanın çalışmasında, bir dönel çark, büyük iki kenarlı gövde suyun giriş ve çıkışım sağlayan yollar bulunur. Bu gövde çarkın önünü, arkasını, hatta suyun izlediği spiral yapıyı oluşturur. Çark içindeki akış incelenirken; verime etki eden faktörler araştırılmıştır. Kanatlar arasındaki basınç dağılımını anlatabilmek için teorik bir yaklaşım yapılmıştır. Açık kanatlı pompalarda hemen hemen tüm karakteristik değerler çarkın özelliğine bağh oldukları için öncelikle, taşıyıcı kanat teorisi ele alınıp araştırılmıştır. Çark pompa içinde dönen bir eleman olduğu için dönen elemanlara etki eden kuvvetler incelenmiş özellikle çarka etki eden itme konusu araştırılmaya çalışılmıştır. Açık kantlı çarklı pompalarla ilgili literatür taraması yapılarak bu konuyla ilgili teorik ve deneysel çalışmalar incelenmiştir. Verime etki eden faktörler detaylı olarak araştırılarak şekil ve bağıntılarla ifade edilmiştir. Aralık kaybı akım makinalannın çoğunda oluşan bir kayıp türüdür, bu kayıp türü detaylı olarak incelendikten sonra pompanın hesaplarına geçilmiştir. Açık kanatlı öne eğimli çarkın teorik hesaplaması yapılmış, çark kanatları projelendirilerek salyangoz gövde tayin edilmiştir. Çalışmanın en önemli bölümü olan deney düzeneği hakkında bilgiler verilerek elemanların vazifeleri anlatılmıştır. Sistemin çalışması, ölçümlerin yapılışı ayrıntılı olarak açıklanmıştır. İmal edilen öne eğimli çarklar deneye tabi tutulmuş, aralık genişliğine bağh olarak debi, manometrik yükseklik, güç ve verim arasındaki ilişki grafiklerle verilmiştir. Sonuç olarak grafikler irdelenmiş, deneyden elde edilen değerler üzerinde yorum yapılmıştır.Bu sonuçlara göre ideal kanat sayısı ve maksimum verimin elde edildiği durum belirtilmiştir. | |
dc.description.abstract | In this study concerning with the forward-curved open impeller vanes which are used in circulation pumps, the theoretical analysis were firstly done. In a free flow pump, there exist a rotor, two big body and water inlet and outlet channels. This body consists of front and rear of rotor and even, the spiral structure that water flow through. When studying the flow through the rotor, the factors influencing on the efficiency were investigated. A theoretical approach was done to be able to explain the pressure distribution between the blades. Since almost all characteristical values for open impeller pumps depend on the rotor types, the blade transport theory was handled. Since the rotor is rotating element in the pump, the forces acting on rotating elements, particularly on the rotor, were tired to be investigated. Searching the literature about the open impeller pumps, the theoretical and experimental studies were discussed. The factors influencing on the efficiency were studied in detail and given by figures and relations. The clearance losses is a kind of loss occuring in most of the hydraulic machines. After this loss were studied in detail, it was passed to pump calculations. The theoretical calculations for the farword- curved open impeller vanes and main body was determined by drawing a project of the rotor blades. The duties of elements were explained by giving information about the experimental set-up which is the most important part of this study. The operation of the system and the performation of the measurument were given in detail. The manufactured forward-curved open impellr vanes were experienced and the flowrate, manometric heigt, power and efficieny versus the clearance width were given by diagrams. In couclision, the diagrams were discussed and the experiment results were interpereted. According to these results, the case for ideal number of blades and maximum efficiency were stated. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Makine Mühendisliği | tr_TR |
dc.subject | Mechanical Engineering | en_US |
dc.title | Sirkülasyon pompalarında kullanılan öne eğimli açık konatlı çarkların teorik ve deneysel incelenmesi | |
dc.title.alternative | An experimental and theoretical study of the forward-curved open ipeller vanes in circulation pumps | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Makine Mühendisliği Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Impellers | |
dc.subject.ytm | Circulation | |
dc.subject.ytm | Pumps | |
dc.identifier.yokid | 34686 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | YILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 34686 | |
dc.description.pages | 83 | |
dc.publisher.discipline | Enerji Bilim Dalı |