Öğrenci seçme ve yerleştirme sınavına girecek öğrencilerin okul tercihleri ile yetenekleri ve ilgililerin karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET ÖĞRENCİ SEÇME VE YERLEŞTİRME SINAVINA GİRECEK ÖĞRENCİLERİN OKUL TERCİHLERİ İLE YETENEKLERİ VE İLGİLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI ÖNER, Gül Yüksek Lisans Tezi, İstatistik Bölümü Tez Yöneticisi; Doç. Dr. Serdar Kurt Eylül 1997, 42 Sayfa Üniversite çağına gelen gençlerin ilgi ve yetenekleri ile üniversite giriş sınavlarında yapmayı düşündükleri tercihleri arasında ne derecede bir uyum olduğunu araştırmak amacı ile 1994-95 öğretim yılında bazı lise son sınıf öğrencileri üzerinde yapılan bir araştırmanın sonuçlan bu çalışmada tartışılacaktır. Bu gün liselerde öğrenciler, ikinci sınıftan itibaren alan kollarına ayrılmaktadırlar. Alan kollarına ayrılırken en önemli ölçüt, öğrencinin lise birinci sınıftaki başarısıdır. Ayrıca öğrencinin isteği de göz önünde tutulmaktadır. Dolayısıyla, öğrencilerin yapacakları alan seçimini ilgi ve yetenekleri doğrultusunda yapabilmeleri için, bu özelliklerinin lise birinci sınıftaki başarısına ve isteğine yansımış olması gerekmektedir. Bu yansımanın sağlanması, özellikle rehberlik servislerinin, bu konuda sistemli çalışmalar yapmasını gerektirmektedir. Bazı özel kurumlarda, özellikle dershanelerde bu konularla ilgili sınırlı çalışmalar yapıldığı, resmi ya da yarı resmi okullarda ise bu konu üzerinde düzenli çalışmalar yapılmadığı bilinmektedir.Üniversite sınavına girecek öğrenciler üzerinde yapılan bu araştırmada öğrencilerin yetenek, ilgi ve değerlerinin saptanması için Prof. Dr. Yıldız KUZGUN tarafından geliştirilen ve meslek seçiminde kişinin kendisini tanıması için etkili olan kişilik özelliklerinden yetenek, ilgi ve değerlerine ilişkin bilgiler veren 'Kendini Değerlendirme Envanteri (KDE) ' kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, öğrencilerden %25'inin sadece sözel yeteneğe, %6'sının sadece sayısal yeteneğe ve %6'sımn da sadece Şekil- Uzay yeteneğine sahip oldukları, buna karşın %36'sının ise hiç bir yeteneğinin belirgin olmadığı anlaşılmaktadır. Bu oran oldukça büyük bir kitleyi temsil etmektedir. Üniversite çağma gelmiş ve üniversite giriş sınavlarında yapacağı tercihlerine göre ilerideki mesleğini belirlemek için karar verecek gençlerden %36'sının hiç bir yeteneğinin belirgin olmaması oldukça dikkat çekici bir durumdur. İlgi ve değerleri belirgin olmayan öğrenci oranının %50 dolayında olması öğrencilerin büyük çoğunluğunun ilgi ve değerlerinin oluşmadığı anlamına gelebilir. Bu durumda öğrencilerin kendilerine uygun meslek seçme ve tercih ettikleri okulda istekli olarak okuma ve başarılı olmalarının da çok zor olacağı söylenebilir. III ABSTRACT THE COMPARISON OF THE SCHOOL CHOICES WITH INTEREST AND ABILITY OF THE STUDENTS THAT WILL ENTER TO THE UNIVERSITY ENTERENCE EXAMINATION. ÖNER, Gül MSc in Statistics Supervisor; Doç. Dr. Serdar Kurt September 1997, 42 Pages In this study a research is made to investigate the relation between interest and ability of high school students and their elections in the university enterence examination. The students are the final class students from a high school in İzmir at the 1 994-95 education year. Today in the high school students are parting to the field branch in the second year. The important criteria to separate the students to the field branch is the success of student in the first class. In addition student's desire takes into consideration also. Consequently, in order to make choosing the field branch is appropriate with student's interest and ability, their characteristics must be reflected to the desire of students. To achieve this reflection the guidance services must do some systematic studies on the students. In some private organizations some studies are made related to this topic. But in the official or semi-official schools it is known that there is no such studies. IVTo determine the interest, ability and worths of the students a test which is prepared by Prof.Dr. Yıldız KUZGUN was used. This test is named as `Kendini değerlendirme Envanteri`. It is an efficient test in order to make a suitable profession selection. From the results of the study, only 25% of the students have alphabetic ability, 6% of the students have only numerical ability and 6% of the students have only figure-space ability. Nevertheless 36% of the students have no evident ability.This amount of students are representing a great population and it is a notable result that these students will make profession selection in the university enterence examination. It was obtained from this study that 50% of the students have no evident interest and worth. In this case we can say that it will be diffucult to success a good education and the student will not choose suitable profession for them.
Collections